Zorgt cafeïne ervoor dat je moe bent?

effecten van cafeïne

Veroorzaakt cafeïne jouw vermoeidheid?

Ben jij fan van cafeïne? Cafeïne is een bron van energie waar veel mensen op vertrouwen om hun ochtend te beginnen en hen doorheen de dag te krijgen. Lichte tot gemiddelde dosissen van cafeïne op regelmatige basis kunnen enorm effectief zijn om wakker te worden of om migraine hoofdpijn te overwinnen- maar wat gebeurt er wanneer iemand te veel cafeïne binnen krijgt?

Even zoeken op google kan ontelbare resultaten opleveren die zowel de positieve als de negatieve effecten van cafeïne op lichaam en geest beschrijven. Er kan een goed pleidooi gevormd worden zowel voor zij die cafeïnegebruik ondersteunen als voor hen die het afkeuren. Je eigen oordeel wordt gevormd door het opmaken van een persoonlijke inventaris en door te bestuderen hoe cafeïnegebruik jou persoonlijk beïnvloed.

Hier zijn enkele waarschuwingssignalen dat cafeïne een oorzaak kan zijn voor je vermoeidheid:

  • Je hebt moeite met in slaap vallen
  • Je hart versnelt
  • Je voelt je angstig
  • Je hebt een hoge bloeddruk
  • Je hebt verteringsproblemen
  • Je schommelt tussen extreem hoge en lage levels van energie

Klinkt het bekend?

Als je eender welk van deze symptomen ervaart kan cafeïne een boosdoener voor je zijn. Het goede nieuw is dat het relatief simpel is om deze hypothese te testen en te zien of het verminderen van cafeïne inname je symptomen vermindert.

Overweeg deze opties:

  • Beperk of vermijd cafeïne na de lunch.
  • Verminder de hoeveelheid cafeïne die je dagelijks consumeert
  • Houd een journal bij waarin je je cafeïne inname beschrijft en schrijf een week lang op hoe je je voelt het uur na de cafeïne inname en zoek patronen.
  • Bekijk hoe vaak je naar de wc moet nadat je cafeïne gedronken hebt
  • Vestig je aandacht op je cyclus van energie nadat je cafeïne consumeerde en hoe lang het duurt voor je crasht

Velen onder ons zijn bekend met de meest logische producten die cafeïne bevatten. Frisdrank, koffie, thee en energiedranken zijn de voornaamste bronnen van cafeïne in ons dagelijks leven. Toch zijn er veel andere bronnen van cafeïne die veel personen vaak niet opmerken. Verschillende dosissen cafeïne van verschillende bronnen opnemen kan zijn effect uitvergroten en je achter laten met een hoog risico op de negatieve bijwerkingen.

Hier zijn enkele van de verbogen bronnen van cafeïne:

  • Proteïne repen
  • Chocolade
  • Fruitwater
  • Warme chocolademelk
  • Gewichtsverlies supplementen
  • Pijnstillers

effecten van cafeïneDe effecten van cafeïne zijn uitvergroot wanneer ze gecombineerd zijn met suikers. De gemengde effecten kunnen zorgen voor een piek in je bloedsuiker en je belandt uiteindelijk in een crash die zorgt voor een snel verlies van energie en mentale focus. Bewust zijn van hoeveel cafeïne je in je dagelijks dieet opneemt is essentieel voor je welzijn.

Test de effecten van cafeïne op je lichaam en maak aanpassingen aan je gewoontes als je je voelt of je te veel inneemt. Je kan ondersteuning krijgen van je dokter om de goesting naar cafeïne te omzeilen of het verminderen van de bijwerken die komen met het beëindigen van de inname gewoonte. Met de tijd zal je opmerken dat je beter functioneert zonder – of met minder – cafeïne dan toen je het dagelijks in je systeem had. Cafeïne is een korte termijn oplossing voor een lange termijn probleem. Cafeïne beperken en kijken naar de andere dingen die je kan doen om je energie te verhogen op een gezondere manier is een beter plan dan de chemie van je lichaam op zo’n wijze manipuleren dat het uiteindelijk naar burnout zal leiden.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>