Zet een weekritme in om burnout te voorkomen

burnout te vermijden

Heb jij een weekritme?

In staat zijn om het leven zijn gangetje te laten lopen is een eigenschap die spontane mensen omarmen. Helaas is het ook een vaak voorkomende oorzaak van stress, chronische vermoeidheid en burnout. Werken zonder een planning kan hele families onnodige stress bezorgen die gemakkelijk vermeden kan worden zonder je spontaniteit te verliezen.

Elke week heeft z’n ritme. Het is algemeen aanvaard dat maandag de eerste dag van de week is en dat de week eindigt op zondag. Sommige kalenders die je terugvindt in religies beweren dat zondag het begin van de week uitmaakt. Onafhankelijk van waar je je week start of stopt is er toch een ritme en cyclus die de week volgt.

In die week liggen de plannen voor activiteiten en verscheidene verwachtingen die op jou en je familie rusten. Je doorheen deze activiteiten en verwachtingen wanen en een bepaalde dag van de week vinden om ze in te plaatsen kan je helpen om stress en burnout te verminderen.

Laten we hier even naar kijken:

Iedereen verwacht dat bepaalde activiteiten op een to-do lijst staan. Dingen zoals werk, school en sport staan centraal in de meeste planningen. Er zijn bijkomende onderdelen die deze lijst beïnvloeden zoals doktersafspraken, kerk, taken, boodschappen en vrijetijdsbestedingen. De sleutel is het opzij zetten van bepaalde dagen voor bepaalde taken en vervolgens er alles aan doen om het ritme dat je gecreëerd hebt te bewaren.

Kies een dag in de week om bepaalde taken te voltooien en houd jezelf eraan. Kies een dag om boodschappen te doen en plan een date night. Voor dat je het weet ziet je planning er ongeveer zo uit:

  • Maandag – werk/school, boodschappen, kinderen maken het eten
  • Dinsdag – werk/school, doktersafspraken, crock pot dinner
  • Woensdag – werk/school, inkopen doen, pizza avond
  • Donderdag – werk/school, gras afrijden, vuilnisbelt, tv-avond
  • Vrijdag – werk/school, date-night, vuile was verzamelen
  • Zaterdag – huiswerk, de was, rekeningen betalen, gezinsmaaltijd
  • Zondag – gezinsontspanning, familiediner

Dit zijn slechts enkele van de dingen die je op je lijstje kan zetten voor een bepaalde week, maar doordat je de hoofdtaken toewijst aan een bepaalde dag laat je jezelf toe een voorspelbaar en haalbaar ritme te creëren. Je hebt vooruit gedacht, de ware zwaarte van de taken ingezien en bepaald wanneer je ze gaat doen. Indien nodig kan je taken delegeren aan je familieleden, iemand inhuren of een andere handige bron zoeken om de werklast te beperken.

Een ritme instellen voor je week kan je helpen om burnout te vermijden door je wekelijkse activiteiten op te delen in haalbare stukjes in tegenstelling tot je door de week te moeten worstelen terwijl je probeert om alles vanzelf te laten gaan.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>