“Wie Is De Baas?” 10 Manieren Om De Controle Te Nemen (Time Management, Doelen Stellen, Record Tracking)

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat positief denken en Attention Deficit Disorder (ADD) niets met elkaar te maken hebben.

Maar velen onder ons met ADD ontwikkelen negatieve denkpatronen, omdat we gefrustreerd raken door onze uitdagingen en frequente overweldigende gevoelens. Deze negatieve kijk maakt het dan nog moeilijker voor ons om deze uitdagingen aan te gaan en vooruit te komen.

Het beoefenen van positief denken helpt mensen met ADD (maar ook de rest van ons) om de focus te leggen op sterke punten en prestaties, die geluk en motivatie verhogen. Dit, op zijn beurt, geeft ons meer tijd om vooruitgang te boeken, zodat we minder vast zitten. De volgende tips bieden praktische suggesties die je kunt gebruiken om een verschuiving naar positievere denkpatronen te creëren:

1. Zorg goed voor jezelf

Het is veel gemakkelijker om positief te zijn wanneer je goed eet, beweegt, en voldoende rust krijgt.

2. Herinner jezelf aan de dingen waar je dankbaar voor bent

Spanningen en uitdagingen lijken minder erg als je jezelf voortdurend herinnert aan de dingen die wel goed zijn in je leven. Slechts 60 seconden van je dag stoppen met denken en de goede dingen uit je leven waarderen maakt al een groot verschil.

3. Kijk naar het bewijs in plaats van veronderstellingen te maken

Angst om niet graag gezien of geaccepteerd te worden  leidt ons soms naar de veronderstelling dat we weten wat anderen denken, maar onze angsten zijn meestal niet gegrond. Ben je bang dat het slechte humeur van een vriend of familielid te wijten is aan iets wat jij deed, of dat je collega’s in het geheim over je roddelen wanneer je je rug draait, laat dan je stem horen en vraag het hen. Verspil geen tijd met je zorgen te maken dat je iets verkeerd deed tenzij je echt bewijs hebt dat er iets te vrezen is.

4. Gebruik geen absolute waarden

Hebt je ooit tegen een partner gezegd “Je bent altijd te laat!” of klaagde je bij een vriend “je belt me nooit!”? Denken en spreken in absolute vorm zoals ‘altijd’ en ‘nooit’ maakt de situatie erger dan het is, en programmeert je hersenen om te geloven dat bepaalde mensen niet in staat zijn om dingen uit te voeren.

5. losmaken van negatieve gedachten

Je gedachten hebben geen macht over je als je ze niet veroordeelt.  Als je merkt dat je een negatieve gedachte hebt, neem er afstand van, aanvaard dat het er is, en besluit om er niets mee te doen.

6. Squash the “ANTs”

In zijn boek “Change Your Brain, Change Your Life,” vertelt Dr. Daniel Amen over “ANTs” – automatische negatieve gedachten (klein woordspelletje… ANTs=mieren). Dit zijn de slechte gedachten die meestal reactionair, zoals zijn “die mensen lachen, ze moeten wel over mij praten”, of “de baas wil me zien? Het moet slecht zijn!” Wanneer je dit soort gedachten opmerkt, besef dan dat zij niets meer zijn dan mieren en je kunt ze gewoon pletten!

7. Liefhebben, Aanraken & Knuffelen (bij je vrienden en familie)

Je hoeft geen expert te zijn om de voordelen te kennen van een goede knuffel. Positief fysiek contact met vrienden, geliefden, en zelfs huisdieren, is een instant pick-me-up. Bij een onderzoek over dit onderwerp raakte een serveerster een aantal van haar klanten aan op de arm als ze hen hun rekening overhandigde. Ze ontving hogere fooien van deze klanten in vergelijking met diegenen die ze niet had aangeraakt!

8. verhogen van uw sociale activiteit

Door het toenemen van sociale activiteiten, verminder je de kans op eenzaamheid. Omring jezelf met gezonde, gelukkige mensen, en hun positieve energie zal jou op een positieve manier beïnvloeden!

9. Word vrijwilliger bij een organisatie, of bied aan om een andere persoon te helpen

Iedereen voelt zich goed nadat hij iemand geholpen heeft. Je kunt je tijd, je geld of je middelen aanbieden. Hoe meer positieve energie je in de wereld stuurt, hoe meer je in ruil daarvoor terug zal ontvangen.

10. Onderbreek je patronen om gepieker te bestrijden

Als je merkt dat je piekert, dan is een geweldige manier dit om te stoppen het onderbreken van het patroon en jezelf dwingen om iets anders te doen. Gepieker is als hyper-focussen op iets negatiefs. Het is nooit productief, want het is niet rationeel of oplossingsgericht, het is gewoon overdreven bezorgdheid. Probeer je fysieke omgeving te veranderen – Ga voor een wandeling of  ga even buiten zitten. Je kan ook een vriend bellen, een boek lezen of wat muziek opzetten.

Wat is je nummer 1 uitdaging betreffende jouw Work-Life-Health Balans?

  • […] moeilijkste stuk van het aanleren van een nieuwe routine is meestal het starten. Om je te helpen met je meer in te zetten voor je ochtend […]

  • […] je succesvol bent in het behalen van de meest betekenisvolle doelen die je hebt gesteld zal je gemotiveerd worden om verder te […]

  • >