Wees niet bang om grote veranderingen door te voeren

krijg nieuw perspectief

Beeld je in dat je een zuiver gezondheidsverleden hebt en net je eerste marathon van 5 kilometer hebt voltooid na de voorbije twee maanden te trainen – Ga ervoor! Je hebt wat gewicht verloren en enkele enorm betekenisvolle ervaringen met je vrienden en familie achter de rug. Dit alles en nog steeds voel je je moe, alsof iets gewoon niet klopt.

Het is misschien tijd voor enkele grote veranderingen.

Wanneer je je chronisch overweldigd voelt met het leven en gewoon niet uit de sleur lijkt te geraken onafhankelijk van je oprechte pogingen, is het antwoord misschien verandering.

Wat veranderen?

  • Carrières
  • Huizen
  • Vrienden
  • Focus
  • Kerken

Begin klein, eindig groots-

Als de gedachte aan het maken van een grote verandering in je levensstijl te beangstigend lijkt, begin dan klein. In de plaats van je huis te koop te zetten verf je een kamer of richt je opnieuw in. Kijk of de verandering genoeg is om de manier waarop je je voelt te verbeteren. Indien niet, vraag dan aan iemand om enkele huizen te bezichtigen die te koop staan en als het enthousiasme van het veranderen van adres groeit zit je zeker juist.

Eens je enkele kleine veranderingen hebt gemaakt, werk dan naar de grote toe. In de plaats van andere lokale kerken te zoeken op het internet bezoek je er eentje en geniet je van de dienst. Overweeg om een maand lang iets nieuw te doen en evalueer achteraf hoe je je voelt.

Hier is een tip voor C.H.A.N.G.E.

(oorspronkelijke tekst heeft altijd dingen die met deze letters beginnen)

  • Overweeg (Consider) je gevoelens
  • Heb een heart-to-heart discussie over je gevoelens
  • Analyseer je gedachten
  • Negotieer een nieuw plan
  • Krijg nieuw perspectief
  • Engageer jezelf in iets nieuw

Overweeg hoe je je voelt over een gebied waarbinnen je veranderingen wilt maken. Wees eerlijk en oprecht met jezelf over hoe je je voelt. Vergeet even wat je denkt dat je moet willen. Hoe eerlijker je bent met jezelf, hoe sneller je doorheen deze sleur geraakt en kan beginnen met het leven van het leven dat je wilt.

  • Heb een heart-to-heart gesprek met iemand die je vertrouwt om jet e helpen je gevoelens op een rijtje te zetten en je gedachten uit te klaren. Kies iemand die naar je zal luisteren zonder te proberen om je problemen op te lossen of misbruik te maken van je kwetsbaarheid.
  • Analyseer je gedachten nadat je ze uitgedrukt en op een rijtje geplaatst hebt. Probeer rationeel en vriendelijk voor jezelf te zijn. Onderzoek wat je voelt, waarom je het kan voelen en onderzoek op een eerlijke manier wat je er aan wilt doen.
  • Negotieer een nieuw plan. Of het met je familieleden, je baas, je mentor of iemand anders is, het is echt belangrijk om een nieuw plan te onderhandelen dat in overeenstemming staat met wat je nu wilt.
  • Krijg nieuw perspectief. Nu je een nieuw plan hebt bekijk je hoe het voelt om je in te beelden dat je het plan uitvoert. Wekt het enthousiasme op en voelt het een beetje beangstigend op het zelfde moment? Dat is een goed teken. Dit is een indicatie dat je op het juiste pad bent.
  • Engageer jezelf in een nieuwe activiteit die meer in lijn staat met wie je nu bent, waar je naartoe wilt en wat je wilt worden. Doe mee, onderneem actie, doe de dingen die je je ingebeeld hebt en waarvoor je onderhandelde en geniet van de weloverwogen uitkomsten!

krijg nieuw perspectiefSoms hebben we gewoon een grote verandering nodig in ons leven om onszelf te kalibreren en doorheen een dipje te geraken. Wees niet bang om de grote sprong te wagen en een radicale stap te zetten. Begin klein, schakel hoger en neem een gigantische stap naar datgene dat je wilt.

>