Wat is het doel van meditatie?

zelfaanvaarding

Hoewel meditatie tegenwoordig een heropleving in populariteit ondergaat, is het nog steeds een concept dat door velen nog niet echt begrepen wordt.

De meeste mensen hebben een vaag idee dat de beoefening het kalmeren van de geest inhoudt. Ze weten echter meestal niet hoe dat in zijn werk gaat.

Het is voor veel mensen dan ook een mysterie welke voordelen je kan halen uit meditatie.

Meditatie houdt meestal in dat je voor een bepaalde tijd stil neerzit. Dit terwijl je focust op gecontroleerde ademhaling en mindfulness. De voordelen reiken ver en zouden je kunnen verrassen.

Laat ons een momentje nemen om wat dieper te graven in deze oeroude techniek en een paar van zijn mysteriën te ontrafelen.

Soorten meditatie

Er zijn een groot aantal soorten meditatie. Voor nu zal ik twee van de meest voorkomende en overkoepelende categorieën bespreken.

De eerste is concentratie meditatie.

Dit is de categorie waaronder trancendale meditatie, of TM, valt. De naam van deze vorm impliceert zijn betekenis.

Tijdens TM zal een beoefenaar zijn concentratie focussen op een enkel element. Dit kan een geluid, beeld, woord of zelfs de eigen ademhaling zijn.

Mindful meditatie is de andere meest populaire vorm van de traditie.

Deze vorm legt niet de nadruk op enkel één ding.

In plaats daarvan vereist het van de beoefenaar dat hij bewust is van alles wat er op het huidige moment door zijn geest gaat.

Het doel is om de gedachten, gevoelens, beelden en geluiden op te merken wanneer ze zich voordoen. Dit om ervoor te zorgen dat jij je in het hier en nu kunt positioneren.

Het doel van meditatie

doel van meditatieHet overkoepelende doel van meditatie is om de beoefenaar te voorzien van zelfbewustzijn en rust in het hoofd.

Door velen wordt het bereiken van een hoger bestaansniveau genoemd. Het gebeurt ook dikwijls dat mensen beginnen mediteren om hun spirituele of persoonlijke ontwikkeling te verbeteren.

Er zijn echter heel specifieke redenen waarom sommige mensen voor dit pad kiezen. Het is aangetoond dat het regelmatig beoefenen van meditatie angstgevoelens vermindert, maar ook depressie en meer algemene stress.

Het schijnt ook te helpen bij pijn management, lagere bloeddruk en tegen opvliegers.

Mensen met verslavingsproblematiek zoals alcohol, drugs en roken, kunnen terugval voorkomen door regelmatig te mediteren.

Er zijn nog andere bewezen voordelen, maar die bespreken we later nog.

Overwegingen voor je met meditatie begint

Zolang als je relatief gezond bent, is de kans groot dat je zonder veel problemen kunt mediteren.

Er zijn echter mensen voor wie meditatie minder geschikt is, en je spreekt best met je dokter voordat je deze technieken aan je dagelijkse routine toevoegt.

Zittende meditatie kan problematisch zijn bij bepaalde spier- en gewrichtsklachten.

Daarbovenop is het voor mensen met ademhalingsproblemen niet altijd aangeraden om gefocuste ademhalingsoefeningen te doen0

Bepaalde mentale gezondheidsproblemen zoals schizofrenie of ADHD kunnen ook hinderlijk zijn bij meditatie.

In elk geval, praat met je arts en stop nooit zomaar met medicatie om dit te vervangen door alternatieve therapie voordat je er met je dokter over gesproken hebt.

Dit is de basis en het doel van meditatie. Er zijn massa’s redenen om er direct mee te beginnen. Het type dat je kiest hangt af van jouw voorkeuren, doelen en lifestyle.

We gaan hier de komende weken nog verder op in.

>