Waarom tijd maken voor jezelf belangrijk is (ook als je er eigenlijk geen tijd voor hebt…)

Werk, kinderen, huishouden, sociaal leven…

Druk, druk, druk…

Iedereen heeft het druk tegenwoordig. Zelfs zo druk dat we er ziek van worden. Maar het kan ook anders hoor… Het enige wat je moet doen is jezelf een beetje beter leren kennen…

Journaling is een mooie manier om meer over jezelf te leren. Iets op papier zien is een beetje anders dan er enkel over nadenken. Je dag en je gedachten overlopen kan een krachtige tool zijn voor zelfontwikkeling en persoonlijke groei.

Je kan uit elke dag wel iets leren, maar enkel wanneer je de intentie hebt om dat te doen. Journaling geeft je het inzicht om positieve veranderingen aan jezelf en aan je leven door te voeren.

zelfreflectie

Wil je meer over jezelf leren en je persoonlijke ontwikkeling boosten? Gebruik dan deze journaling technieken:

  1. Maak van journaling een gewoonte. Schrijf elke dag in je journal om een maximaal effect te krijgen. Minder dikwijls journalen laat je toe om lui te zijn in je leven leven. Wanneer je elke dag journalt, zal je je gedwongen voelen om iets te hebben om over te schrijven. Voorzie elke dag een 15 tot 30-tal minuten, en maak van journaling een gewoonte.
  2. Overloop je dag. Begin elke journalsessie met het overlopen van je dag. Wat is er gebeurd? Schrijf alles op dat je je misschien in de toekomst zou willen herinneren, of het nu morgen is of binnen 50 jaar. Noteer de hoogtepunten en wees bereid om eerlijk tegen jezelf te zijn.
  3. Zoek naar manieren om te verbeteren. Wanneer je jouw dag voor je uitlegt, ga je vanzelf manieren ontdekken om te verbeteren. Het gaat misschien over hoe je beter omgaat met moeilijke mensen, of beslissen om naar een nieuwe job uit te kijken.
  4. Maak een lijst van uitdagingen en tekortkomingen. Schrijf over de uitdagingen die je in je leven tegenkomt. Zet ze op papier en bekijk ze vanuit een ander perspectief.
    • Wat zijn jouw persoonlijke tekortkomingen? Ben je ongeduldig? Wil je aan je sociale vaardigheden werken? Heb je misschien een gebrek aan doelen? Wat kan je doen om jouw kwaliteiten of vaardigheden bij te schaven?
  5. Gebruik schrijfinstructies of ‘prompts’. Er zijn boeken volgeschreven met journaling prompts. (Onze eigen journals hebben ze ook, bekijk ze hier). Dit zijn vragen die je jezelf kan stellen, waarna je jouw antwoord hierop opschrijft. Hier zijn er een paar om je op weg te helpen:
    • Mijn drie grootste sterktes zijn…
    • Mijn drie grootste zwaktes zijn… (schrijf ook een paar manieren op om ze te overwinnen.)
    • Mijn versie van succes is…
    • Ik zou gelukkiger zijn als…
    • Als ik overal naartoe zou kunnen reizen, zou het naar…
    • Mijn grootste vergissing was…
    • Als ik opnieuw zou kunnen beginnen, zou ik…
    • Het belangrijkste ding dat ik zou kunnen doen om mijn leven te overtreffen is…
    • Hoe zou jij herinnerd willen worden?
    • Wat zou je willen leren? Waarom?
    • Beschrijf jezelf in detail. Neem zowel het positieve als het negatieve op.
  6. Kijk terug op je leven. Dit kan gemakkelijk een paar uur of meer in beslag nemen. Begin met het begin, en noteer je gedachten over je leven. Schrijf over hoe je was als kind, thuis en op school. Hoe waren jouw puberjaren? Wat waren de vergissingen die je gemaakt hebt? De successen? Hoe ben je beland waar je nu bent?
    • Hoe is jouw kijk en begrip over het leven door de jaren heen veranderd? Wat wil je in de toekomst veranderen?
    • Als je een aantal stukken uit je leven zou kunnen overdoen, wat zou je dan in de plaats doen?

Journaling is voor de meeste mensen wel wat intimiderend. We willen niet naar de donkere plekjes in onszelf en ons leven kijken. Een beetje licht schijnen over deze gebieden kan echter veel meer voor je doen dan je denkt.

De basis voor persoonlijke groei is een groter inzicht in jezelf krijgen. Journaling is een effectieve manier om dit te bereiken. Maak van journaling een gewoonte en zie hoe jouw persoonlijke groei gelanceerd wordt.

journaling

Hoe doe je dit nu in het dagelijkse leven?

De grootste uitdaging is om een momentje voor jezelf te zoeken en je daar ook aan te houden.

Ik, Natascha, heb bij In Balans naar een manier gezocht om dit gemakkelijker te maken.

Omdat ik zelf nooit een bestaand boek gevonden heb waarmee dit lukte, heb ik er zelf een ontwikkeld.

In Balans Planner is een combinatie van een dagboek, een inspiratieboek, een agenda en een notitieboek.

Het biedt ruimte voor dingen waarvan ik ondervonden heb dat ze voor de meeste mensen belangrijk zijn:

  • Je dankbaarheid uiten (wat je geluksgevoel serieus vergroot!);
  • Feedbacksessies met jezelf (wat gaat er goed, wat kan er beter);
  • Iets dat je aan het denken zet;
  • Structuur brengen in de dagelijkse dingen;
  • Inspirerende quotes, verhalen en feitjes en;
  • Prikkelende vragen om je te inspireren, motiveren en activeren, waar In Balans om bekendstaan!

Ik hoop natuurlijk dat het In Balans Planner ook JOU kan helpen meer uit je dagen en weken te halen, net als dat het bij veel anderen doet. Een moment voor jezelf is zo waardevol: reflecteren, groeien, doelgerichter en bewuster je leven vormgeven.

Lijkt het je wat om hiermee aan de slag te gaan? Bekijk dan de pagina van het In Balans Planner rustig door zodat je zelf kan bepalen of het wat voor je is. Ook zonder het journal is reflectie super waardevol en gaat het je een sterker persoon maken. Ga ervoor!

Bekijk hier de webshop van In Balans Journal: klik.

>