Waarom je van meditatie een deel van je ochtendroutine zou moeten maken

ochtendroutine

Ik heb het concept van een ochtendroutine al aangehaald toen ik het had over 30 minuten lezen toevoegen aan het begin van je dag.

Wel, een ochtendroutine bestaat uit andere activiteiten om je te helpen focussen op de dag die voor je ligt.

Het kan bestaan uit dingen die voor jou logisch zijn, en ieders ochtendroutine zal anders zijn.

Echter, een ding zou je zeker moeten overwegen om toe te voegen, en dat is meditatie.

De voordelen van het implementeren van een dagelijkse gewoonte wanneer je net wakker wordt zijn legio. En mediteren in die tijdspanne kan die voordelen nog versterken.

Laat ons even kijken hoe dit concept je kan helpen begrijpen waarom je meditatie een deel zou moeten maken van je ochtendroutine.

Over ochtend routines

Een ochtendroutine is een gewoonte waarbij je elke dag een bepaalde tijd reserveert voor doelgerichte intentie.

Het zet de toon voor de rest van je dag, en het kan verschillende activiteiten inhouden. De hoeveelheid tijd die je elke ochtend spendeert bepaal je zelf.

Een uur is voldoende tijd en blijkbaar is dit waar de meeste mensen weinig moeite mee hebben om te vinden.

Je kan een groot deel van doelgerichte meditatie en spirituele groei in een uur krijgen.

Buiten meditatie kan je overwegen om een aantal van deze activiteiten in je ochtendritueel te steken:

  • Een glas water met citroen voor hydratatie en energie
  • Stretchen of een korte bewegingsroutine om je lichaam op te warmen
  • Lezen om je geest te openen en je te motiveren
  • Journaling om ideeën uit te schrijven van wat je gelezen hebt of te reflecteren op interesses
  • Dagelijkse planning om je klaar te maken voor je dag en verrassingen te beperken
  • Doelen stellen om focus te zetten op je intenties voor de dag die voor je ligt en je van een plan te voorzien

Dit zijn maar een paar voorbeelden. Je ochtendroutine moet voor jou betekenis hebben en nuttig zijn.

journalingVoel je vrij om hier creatief mee te worden. Je moet waarschijnlijk een beetje experimenteren om de beste combinatie te vinden. Maar geen zorgen, het komt wel.

Waarom ochtend meditatie?

Meditatie is een fantastische vorm van zelfzorg.

Je zet opzettelijk tijd opzij om te focussen op je gedachten en een stil moment om te werken naar het streven van je hogere zelf.

Meditatie helpt je om de kalme en rustige mindset te creëren die je nodig hebt om je dag te beginnen.

Het helpt je ook om de focus te ontwikkelen die je kan meedragen wanneer je problemen tegenkomt. Het maakt probleemoplossing zoveel eenvoudiger.

In feite zal je algemene geestesgesteldheid versterkt worden door meditatie. Je voelt dat je meer gemotiveerd bent om je doelen te bereiken. Je hebt meer weerstand om door obstakels heen te duwen, en je hebt meer geduld wanneer je kleine moeilijkheden te verwerken krijgt.

Dit zijn allemaal goede dingen.

Hoe je er een gewoonte van maakt

Een ochtendroutine van meditatie en mindfulness creëren kost wel wat werk. Zoals de meeste nieuwe activiteiten zal het oefening vragen om een gewoonte te worden.

Er zijn echter een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat de gewoonte blijft hangen. Een manier om dit te doen is door jouw waarom te kennen.

Schrijf de redenen op waarom je van deze routine een dagelijkse gewoonte wilt maken. Plaats de lijst op een zichtbare plaats als een herinnering en om je te motiveren.

Je kan ook een buddy zoeken om de ervaring met jou te delen.

Een partner hebben die je verantwoordelijk houdt is nuttig omdat het je een supportsysteem geeft en iemand aan wie je verantwoording moet afleggen wanneer je slabakt.

Je ochtendroutine buddy kan je levenspartner of kamergenoot thuis zijn of een vriend die niet bij jou inwoont.

Zorg er gewoon voor dat je minstens om de paar dagen met hem afcheckt, en wanneer je aanmoediging nodig hebt. Geef niet op!

Hieronder vind je een handige checklist om je te helpen meditatie in je drukke agenda in te passen.

Probeer op zijn minst om je ochtendroutine een maand lang vol te houden. Zoals je wellicht weet, is herhaling de sleutel tot blijvende gewoontes.

Meditatie is een cruciaal deel van een sterke ochtendroutine. Hopelijk krijg je nu een beter beeld over hoe die twee hand in hand gaan, samen met de krachtige voordelen die ze kunnen bieden.

Probeer het voor een maand en zie hoe het je leven transformeert.

>