De voordelen van regelmatig mediteren

regelmatig mediteren

Meditatie is een oefening die inhoudt dat je je geest traint om te focussen. Het is tegenwoordig redelijk populair aan het worden.

Je hebt er waarschijnlijk al wel artikels over gelezen. Beroemdheden erbij horen zweren. Of je kent misschien mensen in jouw omgeving die er helemaal weg van zijn.

Het wordt om verschillende redenen gebruikt. Sommige mensen voelen dat het hen kalmeert wanneer het leven nogal hectisch wordt.

Anderen willen gewoon hun dagelijkse stress verminderen. Of beter kunnen slapen en voelen dat meditatie daarbij helpt. Je hebt misschien ook gehoord dat regelmatig mediteren de symptomen van angst en depressie kan verzachten.

Al deze dingen zijn waar. Laat ons ze onderzoeken, samen met andere voordelen van regelmatig mediteren. Dan zien we waar de heisa allemaal over gaat en kun jij beslissen of mediteren iets is wat jij in je leven wilt integreren.

Stress vermindering

Het verminderen van stress is een van de meest gewilde voordelen van meditatie. In de wereld van tegenwoordig zijn er een hoop dingen om je zorgen over te maken.

Stilletjes zitten om je geest te ontspannen en je gedachten te focussen lijkt een waardevolle methode om een kalm moment te vinden. De wetenschap heeft effectief aangetoond dat de uitoefening van meditatie je stresslevels verlaagt.

regelmatig mediterenEen hormoon genaamd cortisol wordt in je lichaam afgegeven wanneer je fysiek en emotioneel gestresseerd bent. Het kan een hoop ravage aanrichten.

Het afgeven van cortisol stimuleert de productie van chemische verbindingen bekend als cytokines die ontsteking bevorderen.

Ze dragen ook bij tot een hogere bloeddruk, vermoeidheid en brain fog, samen met symptomen van angst en depressie.

Studies hebben aangetoond dat mindfulness meditatie leidt tot het verminderen van deze chemische reacties, wat op zijn beurt leidt tot het verminderen van stress bij deelnemers.

Beter emotioneel welzijn

Wanneer je te maken hebt met angstgevoelens of depressie, kan regelmatig mediteren een hulpmiddel zijn om je gevoel van emotionele gezondheid te verbeteren.

Een wetenschappelijke studie bekeek de electrische activiteit in de hersenen van deelnemers die mediteerden, en die wat dit niet deden.

De onderzoekers ontdekten dat er een significante verandering was in het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor optimisme en positief denken bij diegenen die mediteerden.

In een andere studie met individuen die leden aan depressie, werd aan 18 personen gevraagd om over een periode van drie jaar regelmatig te mediteren.

Dit werk stelde vast dat de deelnemers effectief vermindering in hun depressie ervaarden. De resultaten waren langdurig en significant.

Verbeterde slaap

Velen onder ons worstelen met rusteloze slaap of slapeloosheid. Het is een chronisch probleem dat op zoveel manieren impact heeft. Gebrek aan slaap maakt ons minder alert, vertroebelt ons denken en is schadelijk voor onze fysieke gezondheid.

In een onderzoeksstudie werden de deelnemers in twee groepen opgesplitst. De eerste groep werd opgedragen om te mediteren, de tweede groep niet.

Ik wed dat je kunt raden welke groep uiteindelijk beter en voor langere periodes kon slapen. Yep, het was de groep die gemediteerd had.

Een van de redenen dat meditatie ons beter helpt slapen is omdat je de gedachten leert controleren die zo velen onder ons uren wakker houdt. Het resulteert ook in algemene ontspanning.

Verminderde bloeddruk

Meditatie heeft bewezen dat het de druk op het hart verlaagt.

Studies hebben aangetoond dat mediteren kan helpen om spanning in de bloedvaten te verminderen en de zenuwen die het hart controleren, wat leidt tot lagere bloeddruk.

Hoe dan ook, het vermindert ook de vecht of vlucht reactie die bekend staat aan het bijdragen van hoge stressniveau’s wat op zijn beurt ook weer bijdraagt aan hoge bloeddruk.

En dit zijn maar een paar van de vele gezondheids- en emotionele voordelen van meditatie.

Er zijn er nog vele andere. Je engageren in een regelmatig beoefenen van meditatie kan je helpen om specifieke voordelen te vinden.

Bronnen:
http://www.scientificamerican.com/article/changing-our-dna-through-mind-control/
http://psycnet.apa.org/record/2010-05835-004
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cncr.29063/full
http://www.news.wisc.edu/22370

>