De voordelen van dagelijks mediteren op lange termijn

simpele acties

Meditatie blijft populairder worden. Erg veel mensen beginnen ermee omwille van verschillende redenen gerelateerd aan hun gezondheid en gedachten.

We hebben reeds enkele redenen besproken om met meditatie te beginnen. Het zal je spirituele doelen versterken en je geest openstellen voor een heleboel mogelijkheden.

Er zijn ook fysieke en emotionele voordelen die je kan verkrijgen die ook reeds bewezen zijn door de wetenschap. De meditatie die je vandaag doet kan je gedachten, lichaam en geest versterken voor de jaren die nog komen.

Blijf zeker verder lezen om de voordelen van mediteren op lange termijn te ontdekken.

“Monkey Mind”

Je hebt misschien al gehoord van de term “Monkey Mind”. Het gaat om de snelle gedachten die uit het niets komen en gewoon niet te stoppen zijn.

Ze komen vaak wanneer je in bed ligt en zo hard je best doet in slaap te vallen. Meditatie wordt gelinkt aan een vermindering van de hersenen hun ‘default mode network’, het gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor het afdwalen van gedachten.

Dit is goed nieuws indien je probeert in contact te komen met je spiritualiteit. Geconcentreerde gedachten laten je zaken vooropstellen om zo je hogere doelen te bereiken.

Versterkte focus en concentratie

mediteren op lange termijnMeditatie heeft aangetoond de gedachten te verscherpen en aan te passen aan visuele discriminatie. Dit laat hen toe om sneller kleine fouten te herkennen die de niet-mediterende groep niet opmerkten.

Andere studies hebben aangetoond op welke manier meditatie kan leiden tot verbeterde cognitieve vaardigheden en een langer behoud van aandacht en concentratie.

Dit zijn effecten van mediteren op lange termijn die een heleboel aspecten van je leven kunnen verbeteren.

Versterken van het immuunsysteem

Je weet al dat meditatie de gedachten helpt tot rust te brengen en je helpt te focussen. Maar het kan als een verrassing komen dat het ook een extreem grote impact heeft op je lichaam in z’n geheel.

Wist je dat studies hebben aangetoond dat mensen die op regelmatige basis mediteren, meer antilichamen aanmaken dan de mensen die niet mediteren? Onderzoekers ontdekten dat meditatie een directe impact heeft op de manier waarop het lichaam functioneert.

Verminderen van angst

Zelfs zij die niet lijden aan een formele angststoornis kunnen kleine elementen ervaren van deze oncomfortabele emotie. Ze hebben de neiging om op te komen zonder waarschuwing. Ook kunnen ze je dagelijks functioneren en zelfs je welzijn ernstig beïnvloeden.

Mediteren op lange termijn kan helpen met het verminderen van angstgevoelens en een algemeen gevoel van kalmte te stimuleren.

Er is een specifieke vorm van meditatie, de op mindfulness gebaseerde stress vermindering (MBSR), die er specifiek op gericht is stress te verminderen.

Het is aangetoond dat dit een positief effect heeft op alle gradaties van angst en dat het zelfs betert in de toekomst.

Mindfulness in het algemeen kan ook angst verminderen. Dit door zijn impact op het eerder vermelde ‘default mode network’ in de hersenen.

Dit is slechts een opsomming van enkele van de voordelen van meditatie op lange termijn. Het ontwikkelen van een meditatieroutine zal tot verandering leiden in je hersenen die zich op een positieve manier zal uiten in verscheidene onderdelen van je leven.

Hieronder vind je een leuke cheatsheet om je te helpen met mediteren.

  • […] lichaam stuurt ons waarschuwingen door pijn en onaangename gevoelens maar we negeren deze waarschuwingen en wurmen ons door onze […]

  • >