Veroorzaken jouw gedragspatronen burnout?

adrenale vermoeidheid

Ben jij een gewoontebeestje?

Afhankelijk van deze gewoontes kunnen je gedragspatronen bijdragen aan je burnout. Het behouden van gedragspatronen die je klaarmaken voor overweldiging of falen zullen leiden tot burnout – als je ze niet in de hand hebt en leert om hun impact te corrigeren.

Enkele typische burnout-ontwikkelende gedragingen:

  • Uitstelgedrag- Dingen uitstellen is een van de grootste bijdragende factoren voor burnout. Alle deadlines vinden uiteindelijk plaats. Uitstellen leidt tot last-minute chaos en stress om te proberen de verloren tijd in te halen. Wat ooit een simpele taak was waar je enorm veel tijd voor had om deze te voltooien wordt een lurkende nachtmerrie waarvoor geen tijd te verliezen valt.
  • Passieve-agressie- Het vermijden van nodig conflict en weigeren om belangrijke problemen aan te pakken leidt tot burnout. Wraakgevoelens en woede komen op, zelfs wanneer ze onderdrukt worden. Terwijl we niet echt schadelijke handelingen ondernemen zullen vaak toch passief-agressieve gedragingen opkomen.
  • Geen “nee” zeggen- “Ja” zeggen tegen alles betekent eigenlijk “nee” zeggen tegen het echt doen van de dingen. Wanneer je te veel taken op je neemt heb je gewoonweg niet de capaciteit om de dingen te doen die je op je genomen hebt met je volste aandacht en energie.
  • Slecht eten- Ongezonde eetgewoontes slorpen je energie op en schakelen de mogelijkheid om te focussen en door te zetten uit. Schadelijke voedingskeuzes nemen kunnen het resultaat zijn van gewoonlijke zelfpijniging of het gebrek aan kennis over hoe je jezelf verzorgt. De waarheid blijft dat wat je eet een invloed heeft op het gemak, de efficiëntie en consistentie van je dagelijkse werk.
  • Laat opblijven- Je slaap opofferen loont niet. Laat opblijven zal op de lange termijn op de hielen zitten. Je lichaam heeft een natuurlijk ritme dat slaap nodig heeft als een deel van zijn cyclus, waardoor het volgen van dit ritme noodzakelijk is om op je best te kunnen functioneren.
  • Te veel op je nemen- Verantwoordelijkheden opstapelen is een zekere manier om te eindigen in burnout. Te veel hooi op je vork nemen is hetzelfde als niet in staat zijn om nee te zeggen; het leidt tot overweldiging en neemt de tijd en energie weg van de dingen die je van plan bent te doen.
  • Zetelhangen- Het voelt misschien of het beste wat je kan doen wanneer je je overweldigd voelt, rusten is. Dit is in zekere zin zo maar het is ook belangrijk om regelmatig te bewegen omdat het uithoudingsvermogen opbouwt en een gezond neurochemische omgeving in je brein creëert.

Vecht je slechte gedrag aan met deze oefeningen-

  • Onderneem gefocuste actie- Vermijd uitstellen door het nemen van gefocuste actie. Creëer een planning voor de taken die voltooid moeten worden en houd je eraan. Vermijd afleidingen en minimaliseer de invloeden die je werktijd op een negatieve manier beïnvloeden.
  • Wees rechtuit- Leer om fair, eerlijk en snel te communiceren. De problemen aanpakken zodra ze zich voortdoen voorkomt dat de dingen later uit de hand lopen.
  • Stel grenzen- Leren om de lijn te trekken wanneer je niets meer op jezelf kan nemen is een veel betere ingesteldheid dan gewoon tegen alles ‘ja’ te zeggen. Wees zelfzeker in het kennen van je limieten en onthoud dat het goed komt, of je er nu aan deelneemt of niet.
  • Mindful eten- Een gezond en voedzaam dieet volgens is makkelijker dan ooit. Het vinden van bronnen of het gebruiken van een app op je smartphone zorgt ervoor dat leren over je eten makkelijk wordt.
  • Zet je bedtijd- Ontwikkel een nachtroutine die een kwaliteitsvolle slaap promoot en houd je eraan. Maak van je eigen hersteltijd een niet-onderhandelbaar element van je routine.
  • Delegeer of wijs af- Vermijd om te veel op je te nemen. Delegeer elke extra verwachtingen die verder gaan dan wat je aankan of verwijs de verantwoordelijkheid naar iemand die beter gepast is voor de taak.
  • Betekenisvolle beweging- Incorporeer minstens 30 minuten van fysieke activiteiten in je dagelijkse routine. Zoek activiteiten waar je van geniet en maak beweging een essentieel deel van je leven, net zoals douchen.

gedragspatronenJe gedragingen zijn een indicatie van de gevolgen. Hoe je iets doet is hoe je alles doet. Betere gewoontes ontwikkelen zorgt voor een meer gefocust leven en gemakkelijker vermijden van burnout.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>