Verhoogt mentale rommel je angstgevoelens?

mentale rommel

Laat het ons vandaag over mentale rommel hebben, en het negatieve effect dat het kan hebben op je angstgevoelens. Door bewust te worden van wat het is, en een simpele maar effectieve strategie te gebruiken om je geest “op te rommelen”, kunnen we op nog een andere manier je angstgevoelens reduceren. Met andere woorden, ik wil nog een tool met je delen die je kan toevoegen aan je gereedschapskist voor het aanpakken van angst.

Wat is mentale rommel?

Om er zeker van te zijn dat we op dezelfde golflengte zitten, zullen we het begrip “mentale rommel” definiëren. Het zijn alle willekeurige dingen in je hoofd die je bijhoudt. Het kunnen afspraken zijn, dingen die je moet doen, en die nooit eindigende lijst met projecten die je ooit misschien nog zou willen doen. We hebben allemaal mentale rommel. En wanneer we het te hoog laten opstapelen, kan het bijdragen aan de mate waarin we ons angstig voelen.

mentale rommel

Start met het je simpelweg bewust worden van deze rommelgedachten in je hoofd. Wees aandachtig op wanneer deze willekeurige gedachten in je opkomen. Soms is dat midden op de dag wanneer je druk bezig bent met iets anders wat totaal niet gerelateerd is. Dikwijls komen ze ook ‘s nachts naar boven, wanneer je probeert te ontspannen en te slapen. 

Wordt je van ze bewust, zodat je kan beginnen aan de volgende stap, die inhoudt dat je komaf maakt met deze mentale rommel.

Hoe verminder je mentale rommel

Nu dat je je bewust bent van deze mentale rommel, is het tijd om ze te verminderen en te elimineren. De tools om dit te doen zijn simpel. Alles wat je nodig hebt zijn een pen en notitieboek of journal. Je gaat een “brein dump” maken. Dit is het mentale equivalent van de inhoud van je kleerkast op de grond gooien, zodat je kan beslissen wat je wilt houden, wat je wilt doneren en wat je gaat weggooien.

Hier is hoe je dat doet.

Start met het opschrijven van alle willekeurige dingen die je wilt of moet doen. Schrijf alles op wat je moet onthouden. Afspraken die je moet maken of nakomen. Schrijf alle projecten op die je wilt doen en alle doelen die je wilt bereiken. Niets wijzigen, niet oordelen, schrijf gewoon alles op. Stop niet voordat je niets meer kunt verzinnen.

Ik waarschuw je. Het is mentaal uitputtend. Maar ook enorm bevrijdend, en een van de beste manieren om angstgevoelens en stress te vermijden. Het simpelweg opschrijven haalt alles uit je hoofd en maakt je minder mentaal rommelig.

Als alternatief kan je door je lange lijst gaan, en alles doorstrepen wat niet echt belangrijk is. Maak die afspraken en zet ze in je agenda. En behoud de lijst met projecten die je als eerste wilt aanpakken. Ik beloof je dat je je rustiger voelt wanneer je dit gedaan hebt.

  • […] Laat ons eerlijk zijn, wanneer er rommel is, zijn de meest van die dingen gewoon onnodig. Je laat je brein te hard werken en het bezorgt je stress. […]

  • >