Vergeet niet voor jezelf te zorgen tijdens moeilijke en stresserende periodes

voor jezelf zorgen

Wanneer het leven stresserend is en je veel op je bord krijgt leg je de focus waarschijnlijk op het vinden van manieren om het probleem op te lossen of om je er zorgen over te maken.

Dat is logisch.

Uitdagende periodes gaan gepaard met intense emoties. Uit de paniek breken en de tijd nemen om voor jezelf zorgen kan een enorm positieve impact om je energielevels en uitkomst hebben.

Blijf bij me terwijl ik het heb over waarom het normaal is dat zelfzorg aan de kant wordt geschoven wanneer je stress hebt. En waarom je niet mag vergeten om voor jezelf te zorgen tijdens uitdagende periodes.

Waarom zelfzorg minder wordt in moeilijke periodes

Het kan misschien zelfs niet bij je opkomen om gezond te eten of tijd te spenderen aan een hobby wanneer je een intense periode van moeilijkheden moet aanpakken.

Dat komt omdat je gedachten automatisch in vecht of vlucht modus gaan. En je brein enkel gefocust is op hoe het je probleem kan oplossen.

Je zit vast in overlevingsmodus en iets lief voor jezelf doen lijkt op dat moment een luxe die overbodig is.

Als je niet gewend bent om jezelf te verwennen of ontspanning te gunnen zal het zeker niet bij je opkomen wanneer er problemen voorhanden zijn, het moment waarop je dit net het meest nodig hebt.

Zelfzorg zou ingeburgerd moeten geraken in je gewoontes. Of aan je kalender moeten toegevoegd worden zodat het een gewoonte wordt.

De voordelen van voor jezelf zorgen

voor jezelf zorgenOndanks het feit dat de focus op jezelf leggen vreemd kan voelen kan ik je verzekeren dat het iets is dat de moeite waard is en zelfs kan helpen om dingen beter te maken.

Zelfzorg gaat verder dan gezond eten en genoeg slapen. Dit zijn wel twee essentiƫle dingen om goed voor jezelf te zorgen.

Er zijn enkele aspecten van je welzijn die verzorgd dienen te worden om een gezond en volledig persoon te zijn. Dit omvat sociale activiteiten, vrije tijd, emotionele connecties, spiritualiteit, fysieke noden en mentale stimulatie.

Wij als mensen hebben een heleboel noden waar aan voldaan moet worden.

Wanneer deze aspecten van zelfzorg wegvallen voelen we ons slecht, depressief, uitgeput, onstabiel en angstig. Click To Tweet

De tijd nemen om deze noden te voldoen zal je lichaam, gedachten en geest doen heropleven. Zodat je meer kan focussen op het vinden van oplossingen voor de problemen die je hebt.

Wanneer je uitgeput bent heb je geen energie en wilskracht meer die je nodig hebt.

Manieren waarop je voor jezelf kan zorgen

De lijst van zelfzorg is zo goed als oneindig.

Alles wat je je goed doet voelen en waar je van geniet telt. Probeer te focussen op wat je ziel echt kan voeden. Ik weet dat je tijd en energie beperkt zijn.

Het zal gemakkelijker en effectiever zijn om de dingen waar je het meest van houdt te doen. Probeer enkele van de basics te incorporeren indien nodig.

Genoeg slaap krijgen, gezonde voeding eten en bewegen kunnen voldoende zijn om je vooruit te duwen in elk aspect van je leven. Verder dan dat, the sky is the limit.

Kies een hobby waar je van geniet en die erg toegankelijk voor je is. Plezier en vrije tijd zijn dingen waar we vaak niet genoeg van krijgen.

Als tijd spenderen met familie en vrienden iets is wat je energie geeft, betrek andere personen dan bij je keuzes zodat je je ook op sociaal vlak meer open stelt.

Isolatie kan vermoeiend zijn. Aan de andere kant, wanneer je voelt dat je tijd alleen nodig hebt, doe dan enkele activiteiten op jezelf.

Conclusie

Overweeg enkele voorbeelden en brainstorm over manieren waarop je dingen kan doen voor jezelf om de leegtes op te vullen. Probeer er zeker van te zijn dat elk deel van jezelf aandacht krijgt.

Voor jezelf zorgen is echt belangrijk. Onthoud dat wanneer je zelf niet eerst je eigen zuurstofmasker opzet je ook niet veel hulp aan anderen kan bieden. Je eigen behoeftes verzekeren zal je helpen om alles vloeiender te doen verlopen.

>