Verandering kan stresserend zijn – vind tijd om te ontspannen

tijd om te ontspannen

Je weet dat verandering stress kan veroorzaken, zelfs wanneer iets goeds de verstoring heeft veroorzaakt.

Ik heb je verteld over de voordelen van verandering en hoe het je leven beter kan maken.

We hebben ook de manieren waarop je verandering in je voordeel kan gebruiken besproken en hoe je om kan gaan met strubbelingen.

Ik wil graag verder gaan met iets aangenamer, en dat is relaxatie.

Tijdens periodes van intense emotionele overlading hebben je lichaam en gedachten meer dan ooit nood aan zelfzorg.

Het is van cruciaal belang dat je tijd vindt om te relaxen en ik ga je helpen net dat te bereiken.

De impact van stress op lichaam en geest

Stress kan zowel je lichaam als geest beïnvloeden. Een stijging van hormonen zoals cortisol en noradrenaline wordt getriggerd wanneer je gestrest of bang bent.

Deze fysiologische reactie bestaat al lang doorheen de menselijke geschiedenis. De oorzaken zijn misschien wel veranderd maar de resultaten blijven hetzelfde.

De bloeddruk stijgt, hartsnelheid stijgt en vertering stopt. Dit staat bekend als de vecht of vlucht reactie. Ik ben er zeker van dat je er al van gehoord hebt.

Deze lichaamsreacties kunnen nuttig zijn tijdens korte periodes van stress om vooruit te gaan en weg te gaan van het gevaar.

Ze zijn echter erg schadelijk voor je fysieke en mentale gezondheid wanneer ze gedurende een lange periode aanwezig zijn zoals tijdens periodes van verlengde stress.

Leer de signalen van stress kennen

Je hebt ook automatische reacties zoals gespannen kaken, gebalde vuisten of hoofdpijn.

Je kan slaapproblemen ervaren, pijnlijke spieren, depressie, angst of concentratiemoeilijkheden. Er zijn een heleboel symptomen die ontstaan wanneer je lichaam zijn fysiologische reactie op stress in hogere versnelling schakelt.

Je immuunsysteem is verlaagd door constante druk en je zal vaker ziek zijn dan je gewend bent. Je kan zelfs fysieke symptomen opmerken zoals haaruitval, urineweginfecties en maagzuur.

Hoe je best kunt omgaan met stress

tijd om te ontspannenDe manier waarop je omgaat met chronische stress is wat telt.

Het inkorten van de blootstelling aan zorgen is je ultieme doel. De strategieën die we eerder besproken hebben zullen je ook op dit vlak helpen.

Wat ik je nu wil bieden is een meer onmiddellijke manier om de symptomen die gepaard gaan met spanning te verlichten.

Het gaat allemaal om zelfzorg.

Eerst en vooral neem je de suggesties die je het meest aanspreken en het meest aantrekkelijk voor je lijken en begin met deze.

Probeer deze strategieën uit wanneer je je gespannen voelt:

  • Een warm bad
  • Meditatie
  • Gecontroleerd ademhalen
  • Ontspannende muziek
  • Tijd met vrienden
  • Spierontspanning
  • Yoga
  • Een warm drankje
  • Lezen
  • Massage
  • Journaling
  • Tv-serie of filmpauze
  • Natuurwandeling
  • Workout
  • Dansen
  • Bereid gezonde maaltijden
  • Doe een kort uitstapje

Voeg eender welke activiteit die je ziel aanspreekt aan deze lijst toe.

Alles wat je helpt om vredig en prettig te voelen telt.

Wat het belangrijkst is is dat je proactief tijd apart zet om een ontspannende activiteit uit te oefenen. Zelfs een korte pauze voor je favoriete televisieserie kan je doen heropleven en helpen om de negatieve effecten van stress te vertragen.

Geef enkele van je favoriete activiteiten een kans en zie hoe veel makkelijker het is om te gaan met moeilijkheden in geval van strubbelingen.

  • […] merk dit zelf ook heel erg wanneer ik moe ben. Het is dan onmogelijk om me te concentreren op een tekst, of zelfs bij het tv kijken merk ik dat ik de ondertitels niet zonder bril kan lezen […]

  • […] zit vast in overlevingsmodus en iets lief voor jezelf doen lijkt op dat moment een luxe die overbodig […]

  • >