Tip voor succes: track je gewoonte

gewoonte tracker

Heb je al gehoord van een gewoonte tracker?

Dit concept is al eeuwenoud maar is pas recent terug in de aandacht gekomen bij mensen die op schema proberen te blijven met hun positieve veranderingen.

Er zijn verschillende soorten trackers maar het nut van deze middelen is hetzelfde.

Ze bieden je een plaats om de gewoonten waar je op dit moment aan werkt vast te leggen en je dagelijkse vooruitgang op te meten om je nieuwe routines te behouden.

Het tracken van je activiteiten kan ervoor zorgen dat je ze effectief uitvoert. Door herhaling worden ze al snel automatische handelingen waar je zelfs niet over moet nadenken.

Laat me meer met je delen over dit nuttige middel en hoe je een gewoonte moet tracken.

Over gewoonte trackers

gewoonte trackerJe gewoonte tracken kan in papieren vorm, online of in een app. De keuze is aan jou.

Het hoort bij je voorkeuren en levensstijl te passen. Veel mensen maken graag zelf hun opvolger in een journal zodat ze het volledig kunnen aanpassen aan hun noden en hun creativiteit kunnen gebruiken.

Dit kan perfect voor jou zijn, vooral wanneer je pen en papier verkiest om je gedachten bij te houden.

Als je iemand bent die graag georganiseerd werkt kan je ook een spreadsheet gebruiken om dingen bij te houden.

Je vindt waarschijnlijk een makkelijk programma online om je gewoonten bij te houden als je je vooruitgang wilt kunnen raadplegen op elk systeem.

Voor zij die vastgekluisterd zijn aan hun smartphone is een mobiele app de beste keuze.

Het gebruiken van je tracker

Wanneer je zelf je gewoonte tracker maakt op papier kan je de structuur aanpassen hoe je maar wilt.

Ik kan je wel enkele richtlijnen geven om je op gang te brengen. Overweeg het toevoegen van de maand en het jaar bovenaan de pagina als titel.

Je bovenste rij kan ruimte bevatten voor elke dag van de maand. De rand van je pagina is de plaats om je taken die je wenst bij te houden op te lijsten.

Door je taken een kleurcode te geven kan je het beter organiseren. Je kan ook stickers gebruiken om belangrijke mijlpalen aan te duiden.

Het maken van je eigen tracker kan een leuke en unieke ervaring zijn. Als je digitaal gaat zal je de richtlijnen volgen die in het programma ingebouwd zijn.

Experimenteer met verschillende programma’s om te zien welke het best bij je past.

Tips voor het tracken

Probeer niet te veel gewoonten in een keer te tracken.

Zoals we vermeld hebben kan het overweldigend zijn om te veel veranderingen in een keer door te voeren. De sleutel tot het creëren van gewoonten die een automatisme worden is herhaling.

Je zal eerder geneigd zijn om zonder problemen een nieuwe taak in je routine te incorporeren wanneer je de taak elke dag kan doen.

Je nieuwe gewoonten op een handhaafbaar aantal houden verbetert je kansen op succes. Probeer het minstens een maand vol te houden alvorens je je gewoonten herziet of een nieuwe toevoegt.

Dit is een goede tijdsperiode om je nieuwe routine te laten bezinken.

Een andere tip is om elke taak, elke dag op hetzelfde moment te doen. Dit zorgt ervoor dat nieuwe neurologische paden gevormd worden in je hersenen die de handeling gemakkelijker zullen doen lijken.

Voeg triggers toe zoals een alarm om je eraan te herinneren.

Een gewoonte tracker kan je nieuwe beste vriend worden op de weg naar het behouden van je voornemen. Probeer deze methode zeker wanneer je je nieuwe activiteiten wenst te incorporeren in je dagelijkse routine om zo je vooruitgang bij te houden.

>