Stress leidt naar burnout – ontstress meer

stress leidt tot burnout

“Stress” is een relatieve term als het gepaard gaat met ons leven. In tegenstelling tot de populaire stelling “I’m too blessed to be stressed”, zijn we vaak meer gestresseerd dan dat we beseffen doordat het een constante staat van zijn wordt. Stress leidt tot burnout en de beste preventie voor burnout is zelfbewustzijn en actie ondernemen om regelmatig te ont-stressen.

Op een bepaald punt in ons leven transformeren we van zorgeloze kinderen naar met stress vervulde volwassenen – volwassenen die verwachtingen en eisen hebben die hen in alle richtingen trekken. Het is niet altijd mogelijk of praktisch om jezelf compleet te verwijderen uit elke stressvolle situatie maar er is altijd hoop om jezelf te wapenen met vaardigheden die de impact die stress op je leven heeft verminderen.

Elk van ons leeft een uniek leven vervuld met unieke ervaringen, dus onze stress verlossingsnoden gaan ook uniek zijn. Hier is hoe je je eigen op maat gemaakte ont-stress plan opstelt:

  • Identificeer wat jouw stress veroorzaakt – Wat is de boosdoener die je van jouw rust berooft? Is het een persoon, een activiteit, een element in je leven? Identificeer wat je stress bezorgt. Hoe meer je in detail gaat, hoe beter. Eens je de bron van je stress kent, kan je manieren zoeken om te compenseren voor de druk, uitputting en burnout die je ervaart.
  • Doe je favoriete ont-stress activiteit – Elk van ons heeft een eigen unieke manier om los te schakelen van het leven. Je favoriet is misschien een activiteit zoals breien of je eigen kombucha maken. Je partner geniet misschien van het verzorgen van kippen. De buur herstelt misschien materialen en je tiener houdt misschien van videospelletjes. Iedereen heeft iets dat hen helpt wanneer ze gestresseerd zijn. Experimenteer om jouw manier te vinden en maak het een essentieel deel van je leven.

stress leidt tot burnoutDe sleutels tot het bereiken van geweldige ontspanningsresultaten zijn de herhaling en combinatie van je stress-verminderende activiteiten. Plan tijd in om te ontspannen in je dagelijkse, wekelijke en maandelijkse agenda. Hoe meer je doet om te compenseren voor de stress van het leven, hoe beter de kans om burnout te vermijden en je mentale welzijn te behouden.

Heb je hulp nodig bij het bedenken van ideetjes?

Probeer deze:

  • Probeer een nieuwe hobby
  • Ga naar de fitness
  • Ga naar een bijeenkomst
  • Doe vrijwilligerswerk
  • Probeer yoga
  • Neem een massage
  • Journal
  • Ga wandelen
  • Voer de eendjes in het park
  • Aai je huisdier

Een beetje stress zal altijd onvermijdelijk zijn. Je zal je misschien nooit volledig stressloos voelen maar je kan minder stressen door doordachte actie te ondernemen en te ontspannen op regelmatige basis. Je geest en lichaam zullen je dankbaar zijn!

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

  • […] van die verantwoordelijkheid en onze werklast zijn tol vergen en de vermoeidheid zal inslaan. Zonder controle zal burnout vast en zeker volgen. Er zijn veel manieren om je te beschermen tegen burnout maar de meest effectieve is […]

  • >