Stop overweldiging door kleinere, haalbare doelen te stellen

tijd om te ontspannen

Soms is het grootste obstakel dat we tegen komen tijdens het vooruitgaan, nadat een grote crisis of verandering heeft plaatsgevonden, ons eigen gevoel van overweldiging.

Het is beangstigend om je af te vragen hoe je verder moet gaan. Of hoe je jezelf uit een moeilijke situatie krijgt. Het lijkt vaak gemakkelijker om niets te doen of te blijven hangen in zelfmedelijden.

Ik veroordeel je niet wanneer je jezelf in deze positie terugvindt.

Ik geloof dat we allemaal in die positie hebben gezeten. Soms lijkt alles gewoon te veel. Op dat moment moet je een actieplan implementeren.

Zelfs het nemen van een kleine stap naar verandering is een goede start. Blijf verder lezen om te leren hoe je overweldiging kan stoppen door kleinere doelen te stellen die eerder haalbaar zijn.

Deel het op in kleinere doelen

neem de tijdGisteren deelde ik met je hoe journalen je kan helpen bij het wegnemen van de zorgen uit je hoofd. Zodat je een nieuwe start kan nemen met heldere gedachten.

Brainstormen werkt op dezelfde manier. Neem de tijd om alle ideeën op te schrijven die je hebt voor manieren waarop je vooruit kan gaan in je huidige situatie.

Hoe klein of verreikend ze ook zijn, schrijf ze op. Begin ze dan op te delen in kleine, haalbare en realistische stappen die je kan nemen om je problemen te overwinnen.

Deze handeling op zich zal je stress verlichten. En hoop geven omdat je de mogelijkheden kan zien die er ervoor niet waren.

Zet mijlpalen om jezelf op het juiste pad te houden

Vervolgens zal je mijlpalen en checkpoints moeten zetten om jezelf op schema te houden. Overweeg om babystapjes te zetten. En op regelmatige basis een check-in te doen zodat je overweldiging kan vermijden.

Als je je eerste doel stelt op een punt dat redelijk makkelijk haalbaar is, zal je vertrouwen en je motivatie verhoogd worden om zo de volgende mijlpaal te bereiken.

Het creëren van deze checkpoints dwingt je om een soort plan te ontwikkelen voor je doel. In de plaats van te hopen dat de dingen vanzelf beter zullen worden.

Overloop regelmatig je originele doel

Neem de tijd om regelmatig je originele doel te overlopen. Op deze manier ben je zeker dat hij nog steeds werkt en of je nog steeds op het juiste pad zit.

Soms zijn we gericht op het bereiken van iets dat niet langer binnen onze interesses ligt. Dit omdat we te koppig of bang zijn om onze omstandigheden te onderzoeken.

Denk eerlijk na over waar je naartoe wilt terwijl je je bereikte mijlpalen nakijkt. Als je een goed buikgevoel hebt, blijf dan vooral verder doen.

Als iets niet juist voelt of als je niet de gewenste vooruitgang boekt, pak dan je pen en papier er terug bij. Neem notities over je situatie en schrijf je ultieme wens op.

Brainstorm over stappen om deze wens te bereiken. Begin dan opnieuw met je herziene plan.

Iets doen is bijna altijd beter dan niets doen. Dit is zeker zo met betrekking tot periodes van verandering.

Volg deze suggesties om de controle te krijgen over de obstakels in je leven en vooruit te gaan babystapje per babystapje.

Je zal snel zien dat wat je wilt, bereikt kan worden en je problemen overwonnen kunnen worden.

  • […] hebben het eerder gehad over het opdelen in haalbare doelen. Dit om ons te helpen de overweldiging die verandering met zich mee brengt te […]

  • >