Stop met plannen en start met doen zodat je meer kunt bereiken!

start met doen

Heb je bepaalde wensen die verder gaan dan je huidige kunnen? Het is normaal om te dromen over de dingen die je ooit wenst te bereiken maar op dit moment onmogelijk zijn. Hoe dan ook, om je dromen te verwezenlijken moet je op een bepaald punt stoppen met plannen en in actie schieten.

Plannen is een belangrijk deel om je dromen tot leven te brengen, maar vermijd meer tijd te spenderen aan de mentale voorbereiding dan aan het effectieve handelen. Als je je hele leven spendeert aan het plannen voor de toekomst, wanneer zal je dan echt beginnen te leven?

Probeer deze strategieën om je te helpen in actie te schieten:

  1. Daden spreken luider dan woorden. Je hebt vast wel eens gehoord van deze stelling maar heb je zijn betekenis wel echt in gedachten genomen? Actie ondernemen is veel sterker dan plannen voor de toekomst. Begin stappen te nemen in de juiste richting terwijl je plant in de plaats van te wachten tot elk detail van je plan op papier staat.
    • Houd in gedachten dat je je doelen kan behalen zolang je vooruit blijft gaan in de juiste richting. Het kan wat tijd vergen afhankelijk van hoe groot je doel is maar vooruit blijven gaan zal je helpen te geraken waar je wilt zijn. Actie ondernemen, hoe klein ook, duwt je vooruit.
  1. Overweeg het taalgebruik dat je gebruikt. Wat is effectiever, “Ik ga gewicht verliezen”, of “Ik verlies gewicht”? Wat met het verschil tussen “Ik ben van plan om naar school te gaan”, of “Ik ga naar school”? De verschillen in deze stellingen kunnen een enorme impact hebben op of je ergens naartoe gaat of dat je er enkel aan denkt.
    • Probeer dit: In de plaats van te zeggen “Ik ga gewicht verliezen” (wat iets is wat je jarenlang kan blijven zeggen zonder echt gewicht te verliezen!), neem je actie om een beetje gewicht te verliezen, vervolgens zeg je: “Ik heb enkele kilo’s verloren en ben nog steeds goed bezig!”
  1. Deel doelen op in kleinere stukjes. In de plaats van een erg lang plan op te stellen dat enkele jaren duurt om te vervullen deel je beter je doelen op in kleinere deeltjes die je een per een kan behalen. Doelen te ver in de toekomst stellen kan je mogelijkheid om kleine stappen in de juiste richting te nemen verhinderen.
    • Bijvoorbeeld, je zegt dat je 45kg wilt verliezen. Probeer doelen te stellen zoals 1% van je lichaamsgewicht verliezen per week tot dat je je uiteindelijke doel bereikt. Verscheidene gewichtsdoelen behalen over een bepaalde periode zal je helpen gemotiveerd te blijven in de plaats van te blijven ploeteren richting een doel dat nog erg ver weg is.
    • Misschien wil je iets bereiken over een bepaalde periode zoals afstuderen van de universiteit binnen vier jaar. In dit geval kan je je doelen opdelen in kwartalen of semesters. Dit zal je helpen een gevoel van succes te ervaren bij je vooruitgang terwijl je werkt richting het grote doel om je diploma te behalen.

start met doenIk heb een ‘vooruitgangschart’ voor je gemaakt. Die maakt jouw acties duidelijk en opvolgbaar, je kan hem hier downloaden.

 

Het kan misschien als een hele uitdaging aanvoelen om de juiste context op te bouwen die je nodig hebt om je doelen te bereiken en te geraken waar je wilt staan in het leven. Verhoog je standaarden en verwacht actie van jezelf in de plaats van gedachten en woorden.

>