Slaap er een nachtje over – hoe een goede nachtrust alles in perspectief kan brengen

goede nachtrust

Periodes waarin je nieuwe dingen probeert kunnen vermoeiend zijn.

Het kan lijken of elke dag een nieuw gevecht is en deze stress eist vaak zijn tol op je lichaam en geest.

Een van je grootste verdedigingsmiddelen in dit gevecht is eigenlijk een degelijke nachtrust. Je beseft misschien niet hoe belangrijk het is om voldoende slaap in je dagelijkse routine te steken, vooral wanneer je uitdagingen moet aangaan door de dag.

Blijf verder lezen terwijl ik met je deel hoe een goede nachtrust alles in perspectief kan gieten en je helpt in goede conditie te blijven om te kunnen omgaan met de uitdagingen die jouw kant op komen.

Een goede nachtrust verbetert je geheugen

Slaap kan je geheugen verbeteren en je helpen meer te leren. Het is zo dat terwijl je slaapt je brein de vaardigheden die je doorheen de dag hebt geleerd aan het ‘oefenen’ is.

Dit proces heet consolidatie.

Slaap helpt om de dingen die je al geleerd hebt in je werkend geheugen te metselen. Dit is zeer voordelig, vooral tijdens periodes waarin je een nieuwe job begint of gaat afstuderen.

Ik merk dit zelf ook heel erg wanneer ik moe ben. Het is dan onmogelijk om me te concentreren op een tekst, of zelfs bij het tv kijken merk ik dat ik de ondertitels niet zonder bril kan lezen wanneer ik vermoeid ben…

Een goede nachtrust verhoogt je creativiteit

Je brein consolideert niet enkel herinneringen terwijl je slaapt maar het herorganiseert ze ook.

Tijdens periodes van rust werkt je brein aan het herstructureren van je herinneringen van die dag, wat ook kan leiden tot een verhoogde creativiteit. Zo’n voordeel is goed om je te helpen bij het voltooien van creatieve projecten.

Het is ook voordelig om buiten de lijntjes te kunnen denken wat zeker goed van pas komt tijdens een grote levensovergang.

Een goede nachtrust verbetert je aandacht en concentratievermogen

goede nachtrustSlaapstoornissen beïnvloeden een heleboel breinfuncties op een negatieve manier. Cognitie en concentratie zijn twee van de voornaamste.

Het is aangetoond dat een gebrek aan slaap een gelijkaardig effect als alcoholvergiftiging kan geven. Dat is best van belang.

Aan de andere kant verbetert slaap het geheugen en de aandacht.

Wanneer je moeite hebt met een probleem of gewoon een moeilijke periode wil je zeker je volle aandacht erbij hebben om de beste kansen te krijgen om het probleem te overwinnen.

Een goede nachtrust zorgt dat je minder kans maakt om in een depressie te raken

Een van de grootste blokkades van productiviteit en motivatie is depressie. In zo’n staat terecht komen tijdens strubbelingen komt vaker voor bij mensen die blootgesteld zijn aan depressie.

Je kan proberen dit te vermijden door een regelmatige slaaproutine op te bouwen. Slecht slapen staat in verbinding met depressie.

Je tijd steken in het creëren van een slaaproutine kan helpen om depressie onder controle te houden.

Een goede nachtrust helpt om je sociale functies en emotiecontrole te verbeteren

Wanneer je uitgeput bent, ben je geneigd om eerder sociale signalen zoals een verandering van toon, stem of gezichtsexpressie te missen.

Deze problemen kunnen leiden tot misverstanden of andere ongewenste moeilijkheden.

Een gebrek aan slaap brengt je ook onder je emoties in de plaats van in controle te zijn.

Wanneer je emotioneel bent neem je vaak ook geen goede beslissingen. Slaap helpt je beter voorbereid te zijn om je handelingen en je emoties onder controle te houden.

Dit zijn enkele van de grootste voordelen van een goede nachtrust. Je zal meer alert, stabiel en enthousiast aan je dag beginnen wanneer je voldoende slaap hebt gehad.

>