De relatie tussen bepaalde voedingsmiddelen en angstgevoelens

voedingsmiddelen en angstgevoelens

Voedsel is de brandstof van je lichaam.

Je bent je bewust dat wat je eet een grote invloed kan hebben op hoe je je voelt. Suiker bijvoorbeeld, kan je een snelle energiestoot geven, maar geeft je voordat je het weet een dip.

Het eten van fruit en groenten geeft meestal een langer durende bron van energie.

voedingsmiddelen en angstgevoelensMaar wist je dat sommige voedingsmiddelen echt invloed hebben op je angstniveau’s? Het is zo, zowel positief als negatief.

Bekijk de informatie hieronder om de relatie tussen bepaalde voedingsmiddelen en angstgevoelens te ontdekken. Hoewel elk individu anders reageert op bepaalde ingrediënten, vind je hier de basiskennis om de link tussen wat je eet en hoe je je voelt te leren herkennen.

Eerst en vooral is het belangrijk om van start te gaan met een gezonde en uitgebalanceerde voedingswijze.

Zo kan je de nutritionele effecten van voedingsmiddelen en angstgevoelens op dagelijkse basis verbeteren.

Als je weet dat je eetgewoontes een algemene herziening kunnen gebruiken, is dat een goede plek om te starten. Begin stap voor stap met minder goede voedingswaren te vervangen door goed-voor-jou opties.

Zelfs het elimineren van slechts één slechte gewoonte, zoals het elke dag drinken van frisdrank, kan een goede start zijn. Probeer in plaats daarvan water met fruit en kijk wat er gebeurt. Streef naar het behouden van een gebalanceerd dieet als regel, met af en toe een uitspatting als uitzondering.

Zoals reeds gezegd, water is een beter alternatief dan suikerrijke dranken.

Het voorziet je ook van de broodnodige hydratatie van je lichaam. Dehydratie kan je humeur echt verpesten. Complexe koolhydraten (in fruit en groenten) zijn ook een veel betere optie dan geraffineerde, zoals brood en pasta.

Complexe koolhydraten verhogen het serotoninegehalte in je hersenen. Serotonine is gekend als het voel-je-goed hormoon en heeft een kalmerend effect. Dat is duidelijk een goed ding. Vooral fruit en groenten, maar ook quinoa en havermout zijn complexe koolhydraten die je moet proberen.

Een andere angst overwinnende strategie is om een proteïnerijk ontbijt te nemen.

Je dag op deze manier starten geeft je meer energie en een stabiele bloedsuiker.

Je zal je ook veel langer verzadigd voelen. Dat helpt om de verleiding van ongezonde snacks in de voormiddag te weerstaan. Wordt creatief met eieren of maak een amandelboter smoothie vol proteïne om wakker te worden.

Omega-3 vetzuren zijn voordelig in zowel het verlagen van angstgevoelens als depressie.

Ga dus voor een lichte lunch met een salade van avocado en/of zalm.
Tryptofaan, dat ingrediënt in kalkoen dat je slaperig doet worden na de kerstmaaltijd, is ook een verzachtend ingrediënt. Het stimuleert de productie van voel-je-goed hormonen in je hersenen.

Noten, bananen en kip zijn ook rijk aan tryptofaan.

Het vermijden van je te overeten zal er ook voor zorgen dat je niet dat slaperige gevoel hebt als je alert moet zijn op je werk of voor andere taken.

Vitamine B helpt ook met het verminderen van angstgevoelens en symptomen.

Dus, laat je gaan met bladgroenten, peulvruchten, rund, kip, citrusvruchten, rijst en eieren.

Laat ons eens zien wat je uit je dieet wilt verwijderen om te vermijden dat je je angstig voelt.

Verminder cafeïne.

Deze natuurlijke stimulant remt je serotonineproductie. Het is ook een diureticum dat je meer naar het toilet doet lopen, wat de kans verhoogt dat je gedehydrateert raakt.

Vermijd zoet.

We hebben al gezien hoe dehydratatie een negatief effect kan hebben op je humeur. Hier is slecht nieuws als je een zoetekauw bent. Je snelle zoete energie hap brengt schade toe aan je energieniveau. Het wordt veel te snel in je bloed opgenomen en laat je insuline snel stijgen.

Alcohol is een killer.

Ten slotte, alcohol kan een fijne manier lijken om aan je slecht gevoel te ontsnappen, het is echter contraproductief. Het is een depressivum. Je kan gerust genieten van een glas wijn, overdrijf gewoon niet.

Deze tips zouden voldoende moeten zijn om van start te gaan met het aanpassen van je dieet om angstgevoelens te verminderen. Wees je bewust van gevoeligheden voor bepaalde voedingsmiddelen. Je kan deze suggesties aan je eigen levensstijl aanpassen. Vraag je dokter om advies voordat je drastische veranderingen in je dieet maakt, of als je je zorgen maakt.

>