Realiseer jij je hoe anderen jouw geklaag opnemen?

tijd voor een check up

Aangezien je deze post leest zijn de kansen groot dat je graag je klagen wilt verminderen en je tevredenheid wilt verhogen.

Ik heb je in vorige posts reeds enkele manieren aangeboden om te beginnen met kleine veranderingen door te voeren op je pad naar het worden van een meer optimistisch persoon, maar heb je ooit nagedacht over welke indruk je nalaat door regelmatig te klagen en te zagen?

Eens je beseft welk effect dit kan hebben op je reputatie zul je waarschijnlijk meer gemotiveerd zijn een verandering te doen. Laten we kijken naar hoe anderen je klagen ervaren en hoe je deze informatie kan gebruiken om je naar je doel te helpen.

Duwt mensen in de verdediging

Eerst en vooral zorgt het horen van klagen op regelmatige basis ervoor dat mensen geneigd zijn in de verdediging te treden. Dit is vooral het geval als je over hen klaagt, maar het speelt ook op wanneer je kritiek hebt over iemand anders.

Zij die je klachten altijd aanhoren beginnen zich af te vragen waarom je altijd zo kritisch bent. Ze kunnen zich aangevallen voelen waardoor ze in de verdediging van zichzelf en anderen treden. Een klacht af en toe is veel makkelijker te verteren dan deze die nooit lijken te stoppen.

Schildert je af als lui

Heb je er ooit bij stilgestaan dat negatief zijn de boodschap naar anderen kan sturen dat je lui of onverantwoordelijk bent? Klagers hebben altijd een manier om verantwoordelijkheid af te kaatsen en iemand anders de schuld te geven van problemen om zo eigenlijk te ontkennen zelf een deel van het probleem uit te maken. Ze zijn misschien een vocale klager om onder de dingen die gedaan moeten worden uit te komen of niet deel te moeten nemen in de oplossing voor hun problemen. Dit is zeker geen boodschap die jij wilt uitzenden.

Verlies van vertrouwen

hoe anderen jouw geklaag opnemenMensen zijn ook geneigd klagers te wantrouwen. Ze beginnen te geloven dat je net zo kritisch over hen denkt als over de andere personen waarover je klaagt. Het is moeilijk iemand te vertrouwen die schijnbaar enkel de negatieve kant van de dingen kan inzien. Als dit jou omschrijft is het belangrijk om te beseffen welk gevoel je uitstraalt.

Schaadt je reputatie

Dat klopt. Continu klagen zendt allerhande boodschappen over jou uit en geen van deze zijn positief. Het komt erop neer dat je een negatieve reputatie ontwikkelt bij zij die regelmatig je klachten aanhoren. Het maakt niet uit welke conclusies zij hieruit trekken over jou en je klachten, het eindresultaat zal zijn dat je in een slecht daglicht wordt geplaatst.

Download deze factsheet over de stadia van verandering als je aan de slag wilt met jezelf.

Het komt er dus op neer dat er meer interpersoonlijke gevolgen verbonden zijn aan constant klagen dan waarvoor ik de tijd heb ze allemaal met je te delen.

Je brengt schade toe aan je reputatie en de manieren waarop anderen jou bekijken. Het goede nieuws is dat deze schade kan worden verminderd en dat je het kan overwinnen door concrete veranderingen door te voeren die je doorheen dit thema ontdekt.

>