Niet panikeren – haal even diep adem

diep ademhalen

Overvallen worden door angst of bezorgdheid is geen fijn gevoel. Het is eigenlijk een slecht gevoel. Het kan beangstigend zijn en je eerste reactie is misschien om te panikeren en je zorgen te maken. Dat maakt de angst enkel nog erger.

Stop daar direct! Panikeren is het ergste wat je kan doen in deze situatie. Hier is wat je in de plaats daarvan kan doen. Even diep ademhalen.

Ik meen het.

Het beste wat je kan doen wanneer je merkt dat je angst opkomt, is diep ademhalen en jezelf kalmeren.

Het probleem met angst en bezorgdheid tegenwoordig is dat het meestal ongefundeerd is. Of niet half zo serieus als we denken. In de oertijd was het logisch om je lichaam constant in staat van paraatheid te hebben, zeker wanneer we oog in oog stonden met direct gevaar zoals een wild dier dat op aanvallen stond. Ons leven was in gevaar en we moesten klaarstaan om ofwel te vechten, of te vluchten voor ons leven.

Een snelle hartslag, versnelde ademhaling, en een goeie boost adrenaline was toen heel logisch. Er was zelfs een goede reden om je lunch te verliezen. Maar vandaag, wanneer angst en bezorgdheid het podium betreden, in staat zijn om je volgende afbetaling van je auto te doen, of op een blind date gaan, zijn die reacties helemaal niet zo nuttig meer.

diep ademhalen

Ten tweede, wanneer we in deze vecht of vlucht situatie zitten, is het moeilijk om de situatie op een rationele manier te bekijken.

We zijn niet al te goed in objectief gevaar beoordelen en rationeel beslissen wanneer we angstig en gestresseerd zijn. Alles is in deze geestestoestand veel erger dan het in werkelijkheid is. 

Daarom is het belangrijk om te beginnen met jezelf te kalmeren. En de beste manier om dit snel voor elkaar te krijgen is door gewoon diep in en uit te ademen.

Je kan dit altijd en overal doen. Wanneer je de angst voelt opkomen, sta of zit comfortabel, sluit je ogen als dat mogelijk is, en adem langzaam in door je neus en uit door je mond. Herhaal een paar keer tot je merkt dat je begint te kalmeren. Over een paar dagen hebben we het meer over ademhalingsoefeningen. Zie dit als de meest eenvoudige versie.

diep ademhalen

Zoals met veel dingen, wordt het gemakkelijker en natuurlijker hoe meer je oefent. Maak er een gewoonte van om je ogen te sluiten en een paar keer diep adem te halen wanneer je merkt dat je angstig of gespannen raakt. Het helpt ook om deze ademhalingsoefening te doen wanneer je wakker wordt. 

Voordat je naar je werk gaat en zelfs voordat je naar bed gaat. Begin te oefenen en houd het vol totdat het een gewoonte is.

Wanneer je je ook angstig of bezorgd voelt, je eerste reactie zou moeten zijn dat je stopt en diep ademhaalt. Daarna zou je in staat moeten zijn om de situatie kalmer te bekijken en beter te beoordelen of er effectief iets is om je zorgen over te maken. Je zal ook merken dat je kalm genoeg bent om een plan te maken en je erdoorheen te werken. Wat er ook op je bord komt. Je reageert niet meer enkel op je angstgevoel.

>