Neem jij de tijd voor dagelijkse zelfzorg?

dagelijkse zelfzorg

Tijdens het voorbereiden voor een opstijging zal een stewardess de passagiers begeleiden doorheen de veiligheidsmaatregelen van het vliegtuig. Belangrijke informatie wordt meegedeeld zoals waar de nooduitgangen zich bevinden, hoe je de stoel als een vlot gebruikt en wat je kan verwachten als de druk in de cabine daalt. In dit geval zullen er zuurstofmaskers uit het plafond tevoorschijn komen die je dan kan gebruiken. De stewardess legt uit dat volwassen eerst hun eigen masker dienen aan te brengen alvorens hun kinderen te helpen. Dit is een uitstekende analogie voor zelfzorg. Zelfzorg draait niet om egoïstisch zijn door middelen van anderen weg te houden. Zelfzorg gaat over het zorgen voor je belangrijke noden zodat je in staat bent om voor anderen te zorgen zonder jezelf pijn te doen.

Zelfzorg bestaat uit het zorgen voor jezelf op eender welke manier die nodig is om je noden te vervullen en een herstellende impact op je te hebben in elk aspect van je leven. Dit lijkt misschien een hele klus maar actieve zelfzorg is essentieel om vermoeidheid en burnout te vooromen. Lief zijn voor jezelf en weten wat je nodig hebt om je opgeladen te voelen is van cruciaal belang.

Dagelijks de tijd nemen voor zelfzorg lijkt misschien een beetje te veel “me-time”, maar tijd besteden aan jezelf is essentieel om je hoofd helder te houden en je doorheen de nodige taken van de dag te helpen. Click To Tweet

In staat zijn om dingen voor jezelf te doen die je noden verzorgen en ondersteunen is een van de beste manieren om vermoeidheid te verhelpen en burnout te vermijden.

Zelfzorg is:

  • Bewust
  • Makkelijk te plannen
  • Bevestigend
  • Herstellend
  • Noodzakelijk

Zelfzorg is niet:

  • Egoïstisch
  • Duur
  • Moeilijk
  • Iets van anderen wegnemen
  • Tijdverspilling
  • Onnodig

Zelfzorg hoeft niet extravagant te zijn. Het kan een simpele taak zijn die veel betekenis voor je heeft en een impact heeft op je dagelijkse gemoedstoestand. Activiteiten zoals de dag starten met je favoriete koffie of de dag beëindigen met een bubbelbad zijn slechts twee voorbeelden van zelfzorg.

De beste manier om voor jezelf te zorgen is door jezelf enkele vragen te stellen:

  1. Wat zijn kleine dingen die me goed, geliefd, verzorgd doen voelen?
  2. Wat zijn twee dingen die ik dagelijks kan hebben of doen om mezelf eraan te herinneren dat ik er toe doe?
  3. Wat is een wekelijkse activiteit die me oplaadt en die ik zonder falen moet inplannen?
  4. Wat zijn zelfzorg activiteiten of dingen die ik maandelijks ter beschikking moet hebben om mijn mentale welzijn optimaal te houden?

Hier is een lijst met dagelijkse zelfzorg ideeën:

  • Ochtendmeditatie
  • Voedzame maaltijden
  • 30 minuten beweging
  • Lezen
  • Natuurwandeling
  • Familietijd
  • Een goed gesprek

dagelijkse zelfzorgDe opties zijn oneindig en de keuze ligt volledig bij jou. Jezelf minstens een keer per dag op de eerste plaats zetten is een gebaar dat je afweermechanisme tegen vermoeidheid en burnout versterkt. Het is niet egoïstisch en kan je zelfs helpen om de effecten van vermoeidheid en burnout om te keren eens ze aanwezig zijn.

Zorg jij genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>