Neem de gewoonte aan om jezelf een peptalk te geven

positieve affirmaties

Omdat de manier waarop we denken zo een effect op onze gevoelens en gedrag heeft, lijkt het logisch om de nadruk te leggen op het verbeteren van die gedachten.
Het leren opmerken van negatieve zelfpraat, en het transformeren van die boodschappen naar meer positieve, realistische statements kan een hele opdracht zijn. Het is echter absoluut een activiteit die zijn return on investment waard is. Een andere extreem krachtige methode om de giftige gedachten te overwinnen, is om regelmatig affirmaties te gebruiken over wat goed en fantastisch is aan jou.

Wanneer je er de gewoonte van maakt om jezelf elke dag een pep-talk te geven, zal je die woorden snel gaan geloven en ze internaliseren als de waarheid. Het is ongelofelijk wat voor fantastische transformatie deze kleine aanpassing van je gedrag kan teweeg brengen. Kijk hieronder naar een paar voordelen van affirmaties, hoe ze werken, en hoe deze positieve voordrachtjes je leven kunnen veranderen.

positieve affirmaties

Over positieve affirmaties

Affirmaties zijn positieve statements die gebruikt worden om overtuigingen te bekrachtigen en te helpen met het internaliseren ervan. Ze kunnen neergeschreven worden of hardop uitgesproken. Wat belangrijk is bij deze zinnen is dat ze beknopt zijn en dat ze iets voor je betekenen. De doelstelling van het gebruiken van deze korte zinnen als hulpmiddel, is om ze voor ons te bevestigen of ze te herhalen tot je ze gelooft. 

Herhaalde blootstelling aan een boodschap kan een grote invloed op ons hebben.

Overweeg de invloed die negatieve boodschappen die je regelmatig voor jezelf hebt, op je psyche heeft. Je kan tegen deze giftige effecten vechten door je bloot te stellen aan positieve boodschappen. Je kan simpele affirmaties gebruiken zoals, “ik ben het waard om lief te hebben” of “ik ben bekwaam in mijn werk”. Ze kunnen invloed hebben op een hoop gebieden in je leven. Gebruik positieve affirmaties of pep-talks om ongezonde eetgewoonten te overwinnen, op te klimmen op de professionele ladder of zelfzekerder te worden. Er zijn honderden andere voorbeelden.

Hoe ze werken

Iets goed genoeg aanleren zodat het ingebakken raakt in je geest of gedrag vereist de nodige herhaling. Dat is het mechanisme achter affirmaties. Het is het herhalen van deze oppeppende en bevestigende zinnen die je helpt om ze te internaliseren. In essentie zal de herhaling van wat dan ook je breincircuits herprogrammeren om het bekende in het nieuwe te veranderen. Door je mantra’s elke dag opnieuw en opnieuw op te zeggen, ben je je brein zo aan het bedraden dat hij het als waarheid ziet. Dus, je gelooft ze en begint je er ook naar te gedragen. Net zoals je oude, zelf saboterende gedachten je tegenhielden, zullen deze nieuwgefabriceerde gedachten je op verschillende manieren verder helpen.

Hoe gebruik je ze

Brainstorm in eerste instantie over de aspecten waarin je voelt dat je meer positiviteit kan gebruiken. Op die manier verbreek je zelf-limiterende gedachten. Maak een lijst. Kies daaruit twee of drie aspecten die voor jou het belangrijkste zijn en schrijf een paar zinnen op bij elke categorie. Behoud degenen die je het meeste aanspreken en gebruik ze als dagelijkse affirmaties. Houd deze lijst bij de hand zodat je ze kan bovenhalen wanneer je een pep-talk nodig hebt. Kies ook bewust momenten van de dag om je affirmaties op te zeggen. Je kan dit in stilte doen, maar ook luidop voor meer effect. Veel mensen doen dit als ochtendroutine. Op die manier start je je dag met een positieve noot. Anderen verkiezen andere momenten die meer bij hun lifestyle aansluiten. Aan jou de keuze.

De gewoonte aankweken om jezelf een pep-talk te geven door je affirmaties op te zeggen, is een van de meest krachtgevende acties wanneer het aankomt op groeien als persoon. Zorg ervoor dat je op zijn minst 30 dagen volhoudt en consistent blijft. Je zal stap voor stap een transformatie die je nooit voor mogelijk gehouden had opmerken in je gedachten en gedrag.

  • […] door deze kleine mentale scenario’s gaan elke keer dat je angstig of bezorgd begint te worden. Deze simpele kleine mentale oefening […]

  • >