Merk op hoe fijn het voelt om tevreden te zijn

gevoelens

Hoe voel jij je als je echt tevreden bent?

Het doel van dit thema is om je te helpen klagen achterwege te laten en tevredenheid te verkrijgen.

We hebben al een heleboel aspecten hiervan besproken waaronder de redenen voor klagen, hoe ze te verminderen en manieren waarop je constructief kan klagen.

Ik geloof echt dat het intomen van negativiteit ver kan gaan bij het verbeteren van je tevredenheid. Een andere manier om dit te doen is door aandachtig te zijn wanneer je je dankbaar en tevreden voelt.

Zoals ik eerder al met je deelde is ons brein zo ingericht dat het de negativiteit opmerkt. Leren de goede gevoelens op te merken zal proactieve maatregelen en toewijding vereisen. Wanneer je opmerkt hoe goed het voelt wanneer je tevreden bent zal je de groei van neurale paden aanmoedigen die dit soort denken ook stimuleert.

Laat me je tonen hoe dit werkt.

Ingesteldheid maakt het verschil

Het klinkt misschien wat afgezaagd maar jouw ingesteldheid is echt belangrijk.

De manier waarop je kiest naar een situatie te kijken beïnvloedt echt hoe je je voelt.

Denk terug aan momenten doorheen je leven. Er zijn waarschijnlijk periodes geweest waarin je redelijk tevreden was, ondanks dat je obstakels of slechte dingen overkomen zijn. Op andere momenten voelde je misschien wanhoop en ongeluk in gelijkaardige omstandigheden.

Het verschil ligt in de manier waarop je kiest naar het geheel te kijken in samenhang met jouw individuele omstandigheden. Wanneer je blijft zitten bij het negatieve zullen deze gevoelens van hulpeloosheid en frustratie als een sneeuwbal werken.

De tijd nemen om te focussen op dankbaarheid en kleine dingen kan je helpen de negativiteit te doorbreken en een gevoel van algehele tevredenheid te ontwikkelen.

Focus op het gevoel

gevoelensDaarom is het ook logisch dat het doen van proactieve moeite om te proberen op de positieve dingen te focussen, alsook de emoties die hieruit voortvloeien, je beter zal doen voelen.

Grijp elke kleine overwinning die je kan.

Wanneer je iets positief opmerkt in je leven, neem de tijd om hierover na te denken. Vestig je aandacht op de gevoelens die het met zich meebrengt en laat deze emoties toe na te slepen.

Probeer terug te keren naar deze herinneringen wanneer je je gefrustreerd of ontevreden begint te voelen. Dit proces zal automatisch worden door te oefenen.

Van gedachten naar handelingen

Onze gedachten sturen onze gevoelens.

Wanneer we negatief denken of klagen over iets voelen we ons slecht.

Je zal nooit een staat van tevredenheid bereiken wanneer je toelaat dat deze cyclus zich verder ontwikkelt. Het vergt moeite en handelen om zo’n patroon te doorbreken. Dit doen zal gemakkelijker worden wanneer je mindfulness gebruikt om je goede gedachten om te vormen in handelingen.

Eens je het veranderen van je attitude en het focussen op het positieve dat verandering met zich mee brengt onder de knie hebt kan je deze gevoelens gebruiken om echte veranderingen in je leven door te voeren.

Bijvoorbeeld, in de plaats van te klagen over een stressvolle job kan je focussen op dankbaar zijn dat je een job hebt en al de voordelen die dit met zich mee brengt. Vervolgens kan je baden in deze gevoelens en ernaar teruggrijpen wanneer je je somber voelt over de situatie.

Je kan beginnen om actie te ondernemen om meer te genieten van je vrijetijd door leuke dingen te doen met je familie. Je kan ook je energie stoppen in het vinden van manieren waarop je je werk kan verbeteren of op zoek te gaan naar ander werk waar je je beter bij voelt.

Door bewust de moeite te nemen om op te merken hoe goed het voelt tevreden te zijn zal je een nieuwe manier van denken ontwikkelen en actie ondernemen om je leven te verbeteren. Je kan nieuwe patronen ontwikkelen door gewoon je denken te veranderen en mindful te zijn over de goede dingen.

>