Meditatie en yoga kunnen je helpen om verfrist en energiek terug te komen

meditatie en yoga

Er was een periode in de Verenigde Staten waarop meditatie en yoga een stereotype waren van ‘alternatieve levensstijlen’ of ‘hippie’ activiteiten voor personen gericht op zen die tevens ook restrictieve diëten volgen. Buiten de culturen waarin ze hun oorsprong vinden werden meditatie en yoga beschouw als esoterisch en een beetje vreemd. Vandaag zijn deze periodes verleden tijd.

Meditatie en yoga worden zo vaak beoefend dat je zelfs yoga studio’s in bijna elke stad vindt en er bestaan ook verschillende meditatie apps voor op je smartphone.

Wat heeft het perspectief van de Verenigde Staten doen veranderen, en waarom is het nu zo’n hype?

Wel, het werkt!

Zoals met de meeste oude gebruiken is er een reden waarom ze al die jaren overleefd hebben in verschillende culturen – ze zijn effectief en kunnen helpen. Onze Westerse cultuur is er wat laat bij maar dat is niet erg: er is genoeg mindful zelfzorg voor iedereen!

Meditatie en yoga, al zijn ze verschillend in vorm en beoefening, vullen elkaar aan op verschillende manieren om te herstellen, te verfrissen en het opladen van je gedachten, lichaam en geest. Het mooie hieraan is dat je beide kan beoefenen voor minuten of uren, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt.

Hier is hoe meditatie je kan helpen om verfrist en energiek terug te komen van vermoeidheid:

Meditatie houdt meestal in dat je je aandacht op een bepaald object, gedachte of handeling fixeert om de wanorde en het gebabbel in je gedachten te stroomlijnen om zo spanningen en stress te verzachten.

Enkele voorbeelden van aandachtspunten zijn:

  • Je ademhaling
  • Een punt op de muur
  • De herhaalde beweging van een object
  • Begeleide mantra’s of visualisaties

Terwijl je je focust op een actie, object of gedachte begint de intentionele beoefening van meditatie de chaos te overheersen en vredige gedachten te herstellen – wat overvloeit in het herstellen van je lichaam en geest. Meditatie kan gedaan worden op eender welk ervaringsniveau, van beginner tot gevorderde technieken. Formele training is niet vereist om de effecten van meditatie te ervaren. Een open ingesteldheid, open hart en enkele minuten van vrede en stilte zijn alles wat je nodig hebt.

Enkele geweldige plaatsen om informatie over meditatie en begeleiding te vinden zijn:

  • De app store
  • YouTube
  • Lokale meditatie groepen
  • Boeken, blogs en online bronnen

Met voordelen zoals die van meditatie is yoga een type fysieke activiteit die spanning verlost, flexibiliteit promoot en kracht in lichaam en geest opbouwt. In tegenstelling tot sporten in de fitness wordt yoga voornamelijk beoefent in een rustige, stille locatie, binnen of buiten. Yoga laat het hele lichaam bewegingen uitvoeren die variëren van makkelijke stretches tot complexe poses die enorme focus vergen.

Er zijn veel soorten yoga om te beoefenen en elke traditie heeft zijn unieke aspecten die ze van elkaar doen onderscheiden. Soms zijn deze gebaseerd op de Yogi die de stijl populair hebben gemaakt of soms verwijst het naar het type activiteit of de locatie waarin het wordt beoefend.

Enkele populaire yogastijlen om te bekijken zijn:

  • Vinyasa
  • Bikram
  • Hatha
  • Kundalini

meditatie en yogaOpnieuw, net zoals bij meditatie kan iedereen met yoga beginnen zonder achtergrond of enige ervaring. Zoals met elk type beweging zal je mogelijkheid en uithoudingsvermogen verbeteren hoe meer je oefent.

Meditatie en yoga beoefenen kan je gedachten en geest verfrissen door ademhalingsoefeningen, stretching, bewuste focus en rust in je hoofd. Deze halen je gedachten weg van de focus op dingen die je vermoeidheid veroorzaken. Het herstellen van je spieren en de energie die geproduceerd wordt door meditatie en yoga zullen ook je uithoudingsvermogen en veerkracht opbouwen

De volgende keer wanneer je je overweldigt voelt, overweeg dan om even de tijd te nemen om je ademhaling en gedachten weg van de problemen te brengen. Gebruik meditatie om jezelf te aarden. Overweeg om een lokale les yoga voor beginners te volgen (of volg er eentje op YouTube) en voel de voordelen van het ontspannen van je lichaam en geest.

>