Maak een wandeling om stress te verminderen en angst te voorkomen

wandeling

Laten we het even hebben over iets snel en gemakkelijk dat je kan doen om angst te voorkomen, of op zijn minst het effect dat het op je heeft fel te reduceren. Regelmatig een wandelingetje maken. Het is nog een van die bedrieglijk simpele strategieën die goed werken. Voor veel mensen met milde tot matige angstgevoelens, heeft het zelfs betere resultaten dan medicatie. Alles wat je nodig hebt zijn een paar comfortabele schoenen en nauwelijks 15 minuutjes van je tijd.


Hoewel wandelen de angstveroorzakende gedachten in je hoofd niet stopt, en ook geen complete behandeling is, laat het je toe om veel beter met je angst om te gaan.

Het brengt je verlichting en zorgt dat je er niet bezorgd en gestresseerd om wordt. Wandelen werkt op verschillende manieren als hulp bij angst. Ten eerste de simpele actie van bewegen. Dat heeft een onmiddellijk kalmerend effect. Ik ben er zeker van dat het je al is opgevallen dat het moeilijk is om stil te blijven zitten wanneer je nerveus of angstig bent. Je voelt dat je moet rondlopen. Til dat naar een hoger niveau door een flinke wandeling te maken.

In een vorige post hebben we het over ademhalingsoefeningen gehad.

Wandelen dwingt je om langzaam en regelmatig te ademen, waardoor je een simpele, kalmerende ademhalingsoefening doet terwijl je wandelt. Zonder dat je het zelfs maar in de gaten hebt. En als toegevoegde bonus zal het wandelen je afleiden van je negatieve en bezorgde gedachten. Dit is vooral het geval en nuttig wanneer je buiten wandelt in een mooie omgeving zoals een park.

wandeling

Last but not least, beweging, inclusief wandelen, maakt endorfine vrij die je humeur verbetert en je kalmeert.

Endorfine is een directe tegenreactie op de overdosis adrenaline die voor het bezorgde en angstige gevoel zorgt. Na een fijne wandeling zul je je kalmer en meer tevreden voelen. 

Hoe langer je wandelt, hoe beter je je zult voelen. Maar zelfs een simpele wandeling van 15 minuten door de buurt zal je verlichting brengen.

Er zijn twee manieren waarop je wandelen kunt gebruiken om tegen angst te vechten.

De eerste is als een directe behandeling. Ga voor een snelle wandeling wanneer je je angstig voelt. Hoe sneller je dat kunt doen en gaat bewegen, hoe beter. Een korte wandeling kan ervoor zorgen dat de angst niet erger wordt, en helpt je om sneller weer normaal en gelukkig te voelen.

Stop daar echter niet. Maak er een gewoonte van om dagelijks te gaan wandelen. Maak het deel van je routine. Krijg dat bloed in beweging, en laat die endorfine door je systeem vloeien. Het is niet alleen goed voor je algemene gezondheid en welzijn, het zal ook het aantal en de hevigheid van je angstaanvallen verminderen. Probeer het. Ga voor een dagelijkse wandeling en zie zelf de voordelen.

>