Maak tijd voor waar je van houdt om burnout te vermijden

dingen waar je van houdt

Hoe drukker je leven is, hoe minder tijd je lijkt over te hebben voor de dingen waar je van houdt. Of je nu een overachiever bent of gewoon overboekt bent, je vrijetijdsbestedingen en hobby’s zijn vaak de eerste die we laten vallen wanneer tijd een zeldzaam iets wordt.

Geloof het of niet, iets toevoegen aan je to-do lijst kan burnout verlichten en voorkomen – op voorwaarde dat je een activiteit toevoegt waar je van geniet.

Jezelf toestemming geven om de dingen te doen die je blij maken vervult je vreugde en herstelt je gevoel van zelfbewustzijn. In staat zijn om deel te nemen aan een activiteit waarvan je houdt bouwt je zelfvertrouwen, centraliseert je focus en herinnert je eraan dat het leven niet enkel draait om werk, familie of (voeg hier een verplichting toe).

Hoe vind je de tijd om meer te doen waar je van houdt wanneer je je voelt alsof elke minuut in je dag bepaald is?

Multi-task: Vind een manier om je hobby’s te incorporeren in de activiteiten waar je reeds verantwoordelijk voor bent.

Hier zijn enkele voorbeelden:

Activiteit waar je van houdt:

  • Lezen- Synchroniseer Audible en Kindle en luister naar de nieuwste bestsellers op weg naar het werk. Haal je Kindle boven terwijl je wacht bij de autokeuring en het boek zal synchroniseren naar je laatste pagina. Lees wat terwijl je je beurt afwacht.
  • Koken- Stel huiswerk tijd in samen met de voorbereiding voor het avondeten zodat je tijd hebt om alles voor te bereiden terwijl je kinderen hun huiswerkproblemen met je bespreken.
  • Fietsen- Overweeg om de fiets te nemen naar afspraken, om lichte boodschappen te doen of naar meetings te gaan wanneer mogelijk.
  • Wandelen- Parkeer je auto zo ver als je kan van de winkel of het kantoor en behaal je stappen.
  • Verzamelen- Gebruik een app zoals Pinterest om artikelen, foto’s, links en andere dingen gerelateerd aan je hobby te verzamelen. Wanneer je kleine beetjes vrijetijd hebt log dan in en verken de mogelijkheden.
  • Reizen- Verleng je zakenreis en voeg wat persoonlijke dagen in. Plan korte drie-dagen verlengde weekends in wanneer je kan. Probeer om vroeg aan te komen op een meeting buiten je stad en zoek een lokale plek om te verkennen voor je lunch, of blijf langer voor je avondeten. Neem een alternatieve route naar huis en zie de dingen op een nieuwe weg.

dingen waar je van houdtAls je momenteel geen hobby hebt maar je afvraagt of het starten van een nieuwe je kan helpen vermoeidheid te verminderen en overweldiging te voorkomen, probeer dan wat dingen uit en zie hoeveel beter je je voelt.

Probeer de volgende ideeën om een nieuwe hobby te ontdekken:

  • Meetup.com biedt groepen in je omgeving aan die samenkomen om hun gedeelde interesses met elkaar te delen. Voeg gewoon je postcode in en je krijgt een lijst met groepen in je buurt. Je kan groepen filteren per categorie of gewoon zoeken tot je iets interessants tegenkomt.
  • Sommige scholen bieden lessen aan die volledig gratis zijn of voor een klein prijsje. Je kan dan workshops of enkele lessen volgen. Als je altijd al je fotografievaardigheden wou verbeteren is het nu je kans om op ontdekking uit te gaan.
  • Schilderavonden zijn enorm populair. Gebruik sociale media zoals Facebook om te verkennen welke lessen er in je buurt zijn. Lokale wijngaarden, brouwerijen en opvangplaatsen bieden lessen en activiteiten aan voor hun lokale steunbieders.

Het vinden en ervaren van een nieuwe hobby kan net datgene zijn wat je nodig hebt om wat stoom af te laten en wat van de overweldiging en stress los te laten die je normaal weerhoud je op je best te voelen. Verken je opties, neem een nieuwe hobby en maak jezelf ene prioriteit – allemaal terwijl je je stress vermindert!

Zorg jij genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>