Leren delegeren kan het beste zijn om te vermijden dat je burned out raakt

leren delegeren

We leven in een samenleving die zelfautonomie en multitasken als een hoge eigenschap beschouwt.

Onafhankelijk zijn en in staat zijn om verscheidene verwachtingen in een keer te voldoen wordt beloond met erkenning, inkomsten en… nog meer verantwoordelijkheid.

Op een bepaald punt zal het gewicht van die verantwoordelijkheid en onze werklast zijn tol vergen en de vermoeidheid zal inslaan. Zonder controle zal burnout vast en zeker volgen. Er zijn veel manieren om je te beschermen tegen burnout maar de meest effectieve is delegeren.

Een definitie van delegatie: het opdragen van verantwoordelijkheid of autoriteit aan een ander persoon (normaal van een manager naar een ondergeschikte) om specifieke activiteiten uit te voeren. Het is een van de basisconcepten van management leiderschap. Toch blijft de persoon die het werk delegeerde verantwoordelijk voor de uitkomst van het gedelegeerde werk.

Als je een type-A persoonlijkheid hebt die houdt van micromanaging zal de gedachte van het vertrouwen van een ander met jouw verantwoordelijkheden misschien even leuk lijken als het trekken van een tand. Het is toch een effectieve manier om burnout te voorkomen. Het overdragen van niet-essentiële taken kan tijd vrijmaken voor jou om een meer effectieve leider te zijn en helpt je om je hoofd boven water te houden.

De realiteit is dat wanneer burnout opkomt, de delegatie op de een of andere manier toch moet plaatsvinden doordat je jezelf voorbij het punt duwde waarop je niet langer je normale dagelijkse leven kan volhouden. De enorme mogelijkheid dat je gezondheid wordt geschaad door burnout waarschuwt je dat wanneer je te bang wordt om de controle op te geven, je het uiteindelijk toch nog kan verliezen. Het is veel beter om de voordelen van delegatie te leren voordat je je limieten voorbij bent.

Voordelen van delegeren:

  • Betere verdeling van de werklast
  • Vermindert overweldiging en vermoeidheid
  • Creëert kansen voor samenwerken
  • Creëert betere leiders
  • Bespaart middelen

Hier zijn drie tips om te leren een betere delegator te worden:

  1. Vraag hulp als deel van het proces- Als je het krijgen van de hulp die je nodig hebt een vooropgestelde vereiste maakt van je familie, werknemers of ingehuurde professionals zal je het proces niet tegenwerken wanneer de tijd rijp is om hulp te vragen. Het is makkelijk om in de gewoonte te vallen om de dingen in je eentje te doen omdat het sneller of meer efficiënt lijkt – maar anderen zullen snel klaar staan wanneer je je verwachting geholpen te worden meedeelt.
  2. Vind de beste persoon voor de taak- Delegatie begint door het kiezen van de persoon die het meest geschikt is voor de taak. Je wilt niet dat je peuter je bed opmaakt zoals je ook niet wilt dat je hoogst betaalde werknemer de meest simpele taken uitvoert. Zorg ervoor dat je de activiteit die delegatie vereist matcht met de beste persoon om de activiteit tot een goed einde te brengen.
  3. Saboteer je assistenten niet- Of je nu extreem veel schoonmaakt voor en nadat je schoonmaakster langs komt of je kind zijn taken doet omdat het een mogelijke discussie niet waard is: je saboteert je delegatie. Als je een ander vraagt om hulp en de resultaten niet aan jouw standaarden voldoen zal het verhelderen en bekrachtigen van je verwachtingen je tijdsbesteding zeker waard zijn.

leren delegerenHet voelt misschien alsof je minder gestresseerd bent wanneer je enkel op jezelf vertrouwt. In bepaalde omstandigheden is dit misschien waar- maar hoe meer verantwoordelijkheid je opneemt, hoe minder speelruimte je hebt om om te gaan met de druk die komt met elke verwachting gebonden aan je verantwoordelijkheid. Leer om te delegeren aan personen die je vertrouwt en geniet van hun steun en het vrij zijn van burnout.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>