Laat je zelfvertrouwen niet lijden – hier zijn 4 tips om je zelfvertrouwen te boosten

zelfvertrouwen

Tijdens moeilijke periodes kunnen levensgebeurtenissen een enorme weerslag hebben op je zelfvertrouwen.

Het is moeilijk om je goed te voelen over jezelf wanneer alles verkeerd gaat of wanneer je moet omgaan met verlies.

Helaas kan het incasseren van een slag op je zelf vaak een schadelijke cyclus van negativiteit doen ontstaan waar je moeilijk uit los breekt en die vaak tot depressie kan leiden.

Een tip om terug op je pootjes te geraken is door je zelfvertrouwen in hogere versnelling te schakelen. Volg deze tips om je zelfvertrouwen te boosten als je er terug bovenop wilt geraken.

TIP 1: Sta rechtop en wees trots

Het klopt. Je houding kan een direct effect hebben op de manier waarop je je voelt. Een slungelige houding moedigt triestheid of gevoelens van moeheid op terwijl rechtop staan en doelgericht stappen je helpt om je sterk te voelen.

Je zal je niet enkel beter en in controle voelen maar je zal ook meer aanspreekbaar lijken door anderen.

De effecten kunnen verder bouwen op elkaar en je helpen energie te krijgen door verhoogde sociale interactie en je zekerder over jezelf laten voelen.

TIP 2: Maak lijstjes

zelfvertrouwenStellingen op papier zien staan kan een grote impact hebben op onze emoties. Ze dienen als herinnering en fysiek bewijs van wat je al weet, maar soms nog vergeet.

Ik geloof sterk dat schrijven therapeutisch en genezend kan werken. Kies je eigen soort van lijst of maak er meerdere.

Het kan een opsomming zijn van de prestaties uit het verleden waar je het meest trots op bent zoals we eerder hebben besproken.

Deze herinneringen zijn een snelle manier om je meer bekwaam en competent te voelen.

Je kan misschien ook een dankbaarheidslijst schrijven om de dingen in perspectief te plaatsen, of een lijstje over de dingen die je vandaag gedaan hebt aangezien we vaak niet meer weten waar we alle energie in steken in ons dagelijks leven.

TIP 3: Stop met negatief over jezelf te praten

Niets breekt je zelfvertrouwen zoals je eigen negatieve praatjes. Voel je hier niet slecht over.

Het is gebruikelijk om onszelf te bekritiseren tijdens uitdagende periodes. We doen het allemaal. Het vergt echter proactieve en bewuste inspanningen om deze gedachten te overwinnen.

Neem een kijkje naar je lijstjes voor inspiratie om de negatieve gedachten te vervangen door positieve gedachten. Laat de negativiteit geen zelfvervullende voorspelling worden.

TIP 4: Kijk naar je idolen

Een manier waarop je je zelfvertrouwen kan opkrikken is door na te denken over de kwaliteiten van anderen die je bewondert en nadien proberen om deze meer in je eigen leven tentoon te stellen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet jezelf mag zijn of dat je een toneeltje moet opvoeren.

In tegenstelling, ik raad je aan om karaktereigenschappen te kiezen die je al bezit en gewoon wenst te verbeteren of regelmatiger te tonen. Deze kleine oefening kan een grote impact op je zelfbeeld hebben.

Deze suggesties lijken misschien zinloos maar ze kunnen echt een verschil maken in de manier waarop je jezelf presenteert aan de wereld en hoe je je over jezelf voelt.

Probeer enkele om te zien of je een verschil opmerkt. Het is zeker de moeite waard!

>