Krijg de controle over je emoties door dagelijkse meditatie

meditatie en yoga

H

et leven is onordelijk.

Elke dag krijgen we te maken met situaties, mensen en emoties die ons op verschillende manieren beïnvloeden. Het is niet ongewoon dat deze effecten soms negatief zijn.

Deze gevoelens kunnen erg intens en moeilijk zijn om mee om te gaan. Ze sturen ons in een neerwaartse spiraal in ons leven.

Zelfs als je van jezelf een zeer reactief persoon bent en erg gedreven door gevoelens bent kan je de controle over je emoties door dagelijkse meditatie terugkrijgen. Laten we kijken hoe je dit kan doen.

Effecten van meditatie

dagelijkse meditatieOnafhankelijk van welk type meditatie kan meditatie op regelmatige basis een verschil maken in de manier waarop je omgaat met je emoties.

Mindfulness, ademhalingen, begeleide beelden of andere types van meditatie kunnen allemaal helpen om je innerlijke reactiesysteem in te stellen op een manier dat jij de controle hebt wanneer krachten van buitenaf op je afkomen en je uitdagen.

Mindfulness kan erg handig zijn om je zelfbewustzijn en objectiviteit te verhogen. Je zal snel ontdekken dat je minder geneigd bent jezelf de schuld te geven in geval van conflicten en dat je de dingen meer objectief gaat bekijken.

Dit verbeterde waarnemingsvermogen laat je zeker meer de controle nemen over je emoties. Meditatie kan je ook leren je door je emoties te bewegen om ze zo beter te kunnen identificeren.

Jij bent de baas wanneer je je emoties kan herkennen.

Veranderingen in de breinstructuur-en functie

Je vraagt je misschien af hoe meditatie dit soort positieve effecten op je emoties kan veroorzaken. Er zijn wetenschappelijke studies die deze effecten hebben aangetoond.

Studies wijzen op enkele manieren waarop meditatie je kan helpen bij het controleren van emoties.

Het meten van hersengolven door een MRI-scan laat zien dat de deelnemers die aan mindfulness deden een grote reactie in het deel van de hersenen dat de emoties controleert ontstaan wanneer ze werden blootgesteld aan ongemakkelijke stimulatie door afbeeldingen.

Dit in tegenstelling tot zij die niet aan mindfulness deden. Zij die van nature erg mindful zijn werden niet anders beïnvloedt dan zij die niet van nature mindful zijn.

Een andere studie door onderzoekers aan de Massachusetts General Hospitaal toonden aan dat dit soort effecten zich opstapelen en erg lang blijven hangen.

Verhoogde veerkrachtigheid

Veerkrachtigheid is het hebben van de mogelijkheid om terug te gaan naar een emotioneel gezonde staat na een emotionele gebeurtenis.

Wanneer je deze eigenschap ontwikkelt zal je een minder stressvol leven leiden. Je zal niet langer afhankelijk zijn van je omstandigheden.

Meditatie biedt je het gereedschap om te herstellen van een tegenslag. De mogelijkheid om in het moment te leven zal je de focus laten leggen op wat belangrijk is op dat specifieke moment in de plaats van je zorgen te maken over het verleden en de toekomst.

Veerkrachtige personen neigen naar een hoger level van emotionele intelligentie.

Het is soms moeilijk om je emoties niet de controle over te laten nemen. Gebeurtenissen die pijnlijk, beangstigend of zorgwekkend zijn komen voor en ze kunnen onze wereld doen beven.

Wetenschap doorheen de jaren heeft ons getoond dat mensen die mediteren beter de controle over hun gevoelens kunnen behouden. Het is zeker het proberen waard als je hoopt om ooit de controle over je emoties terug te krijgen.

  • […] je een snelle manier van kalmeren nodig hebt in periodes van hoge angstgevoelens kunnen meditatie of geconcentreerde ademhalingen […]

  • […] journal is anders. Dit middel wordt gebruikt om je gevoelens en de belangrijke momenten in je leven bij te […]

  • >