De kracht van flow en hoe je er toegang toe krijgt

flow

In de neurowetenschap is het concept ‘flow’ momenteel heel populair.

Flow omschrijft een specifieke mentale toestand die ons toestaat om intens te focussen op een enkele taak of onderwerp. In deze toestand lijkt het of de tijd vertraagt of zelfs stilstaat, om ons op die manier meer tijd te geven om te reageren en onze prestaties aanzienlijk te verbeteren.

Op hetzelfde moment worden we sneller in problemen oplossen en reageren en kunnen we alle afleidende gedachten en verleidingen volledig blokkeren.

Dus, wat is die ‘flow’ nu precies en hoe overkomt het ons?

Flow Uitgelegd

flow

Flow is een bepaalde geestestoestand. Je kan het vergelijken met het welbekende “vecht of vlucht” -mechanisme. Het grootste verschil hier is dat het vecht of vlucht mechanisme ons laat panikeren terwijl flow ons kalmeert en meer positief is.

Beide geestestoestanden worden getriggerd door een gevoel van gevaar en belangrijkheid. Wanneer je lichaam detecteert dat het in gevaar is, of naar een heel belangrijk doel toewerkt, zal het chemische stoffen als dopamine, norepinephrine en cortisol produceren. Deze stoffen verhogen je hartslag, laten je spieren samentrekken en maken ons over het algemeen meer alert en klaar om in actie te komen.

Het verschil is dat de flow-toestand ook nog serotonine(het voel je goed hormoon) en anandamine(het ‘bliss’ hormoon) produceert.

Dit maakt de sensatie meer euforisch en maakt ons ook meer geneigd naar creativiteit. In andere woorden, dit is gevaar/belang met genot en opwinding.

Veel voorkomende ‘triggers’ van de flow geestestoestand zijn surfen, snow boarden en sporten in het algemeen. Dit is elk moment wanneer je de tijd en wat je bent uit het oog verliest en je puur door tijd en ruimte gaat zonder afleiding.

Dit kan ook gebeuren wanneer je in een band speelt en ‘een met de muziek’ wordt. Of wanneer je in een fascinerende discussie zit en de tijd helemaal uit het oog verliest.

Hoe kan je flow bereiken

flow

Hoe bereik je nu die fantastische geestestoestand en vind je je flow?

Het antwoord ligt in het feit dat het nodig is om je 100% te focussen op wat je doet door het belang in je geest op te bouwen. 

Meditatie kan je helpen om over het algemeen je focus te verbeteren.

CBT (cognitieve gedrags therapie) kan je daarentegen helpen om je gevoel ten opzichte van bepaalde activiteiten te veranderen.

Uiteindelijk moet je jezelf eraan herinneren dat wat je doet belangrijk is. En dat je je op dat moment volledig moet geven. Enkel dan kan je je flow aanspreken!

>