Klagen is besmettelijk

cyclus van klagen

Klagen is besmettelijk – Pas ermee op!

We hebben het gehad over de manieren waarop je brein negatief denken gemakkelijker doet plaatsvinden dan positief denken.

Ik heb met je gedeeld hoe het veranderen van jouw denken nieuwe neurale paden kan creëren die ervoor zorgen dat de ruimte tussen synapsen makkelijker te navigeren valt waardoor het gemakkelijker wordt voor gezonde gedachten om op te komen.

Vandaag wil ik focussen op een fenomeen dat je misschien al ervaren hebt waarbij gevoelens zich verspreiden onder personen die dicht bij elkaar staan. Dit is echt zo.

Wanneer je je gelukkig voelt zullen deze goede stralingen uitgezonden worden naar de personen rondom jou. Helaas is klagen ook besmettelijk. Laten we ontdekken hoe dit werkt en wat je eraan kan doen.

Waarom klagen besmettelijk is

cyclus van klagenIndien je een chronische klager bent heb je hoogstwaarschijnlijk paden in je brein gecreëerd die pessimistische denkpatronen ondersteunen. Het wordt een gewoonte.

Deze negativiteit beïnvloedt niet alleen jezelf; het vindt ook zijn weg naar de gedachten en gevoelens van de personen rondom jou.

Hetzelfde geldt wanneer jij je omringt met personen die vaak klagen. Je zal beginnen deze stralingen op te vangen. Dit komt voor het grootste deel door onze innerlijke neiging naar empathie.

We zijn geneigd de gezichtsuitdrukking en toon van hen rondom ons na te doen. Wanneer we dit doen zijn we in staat om de herinneringen van gevoelens die met deze handelingen gepaard gaan op te roepen. Dit is problematisch want het start de hele cyclus waarbij klagen zich in je hersenen ontwikkelt.

Klagen helpt toch niet

Initieel voelt klagen misschien goed. Het kan je helpen frustraties van je schouders te laten vallen en een sympathieke luisteraar te hebben.

Het is echter aangetoond dat de emoties die gepaard gaan met klagen zorgen voor een negatief versterkingsproces. Dit betekent dat het zichzelf voedt en blijft ontwikkelen.

Een cyclus van klagen helpt je niet je beter te voelen op de lange termijn zoals je misschien toch denkt. Het versterkt slechts de patronen die zich hebben ontwikkeld in je neurale paden.

Manieren vinden om proactief en effectief om te gaan met je frustratie helpt meer dan te klagen doordat het de cyclus beëindigt. Dit leidt tot een gezonde en resultaat gebaseerde oplossing. Eens de oplossing is bereikt is er niet langer de noodzaak voor de herhalende cyclus van klagen.

Je zult je veel beter voelen.

Wat je in de plaats moet doen

In de plaats van toe te geven aan de onmiddellijke ontlading en validatie die klagen aanbiedt, probeer je de controle over je emoties te krijgen om een ander plan voor te stellen.

Indien je in staat bent dit te doen kan je vervolgens een keuze maken die je zal helpen om je negatieve emoties onder controle te houden en voor een meer tevredenstellende oplossing te gaan dan klagen ooit zou kunnen doen.

Probeer kalmerende strategieën zoals het nemen van enkele diepe ademhalingen terwijl je tot 10 telt. Dit klinkt misschien simplistisch maar zulke technieken kunnen je echt helpen om minder woede te voelen en geven je ook de tijd die je nodig hebt om op een alternatieve oplossing te komen voor het probleem.

Bijvoorbeeld, je zal nu klaar zijn om de oorzaak van je frustratie met de voorgestelde oplossingen aan te pakken of je zal een betere manier vinden op het probleem op te lossen.

Wanneer je niet klaar bent om het probleem af te handelen na de korte timeout kan een manier vinden om er gedurende een bepaalde tijd over na te denken leiden tot een gevoel van rust.

Probeer meditatie om je gedachten leeg te maken of pak je journal om je emoties op een productieve manier te luchten.

Geen journal? Download deze!

Klagen is besmettelijk. Het is niet enkel het patroon dat zichzelf vestigt in jouw brein maar het beïnvloedt ook de personen rondom jou. Het doet ook niets om je te helpen op lange termijn. Slechts enkele aanpassingen maken aan de manier waarop je reageert op frustratie kan je helpen om een gewoonte te klagen aan te pakken waardoor je dichter bij de tevredenheid die je zoekt zal komen.

>