Kijk uit voor negatieve zelfpraat

negatieve zelfpraat

Als mensen zijn we meestal onze eigen ergste criticus. Je bent waarschijnlijk wel bekend met dat stemmetje achter in je hoofd dat je vertelt dat je het niet waard bent om je doelen te bereiken. Dit stemmetje liegt! En het draagt bij tot gevoelens van depressie en angst. Het triestige aan dit stemmetje is dat het je eigen innerlijke criticus is die spreekt.

Wanneer je vooruit wilt in je zelfontwikkelingsdoelen, moet je absoluut uitkijken voor negatieve zelfpraat. De tips die je in dit artikel te lezen krijgt zullen je de tools geven om dit “vuile denken” te overwinnen. Ze helpen je om ze om te vormen tot een boodschap aan jezelf die je doet stralen.

negatieve zelfpraat

Merk je negatieve zelfpraat op

Om de gewoonte om jezelf af te breken kwijt te raken, moet je je er eerst van bewust worden wanneer je dat doet en waarom. Probeer aandacht te schenken aan de momenten in je dag waarop je je slecht voelt dankzij een boodschap die je jezelf gegeven hebt. 

Er zal meestal wel een belletje gaan rinkelen door de manier waarop je lichaam reageert. Bijvoorbeeld, sommige mensen voelen hun schouder en nekspieren opspannen wanneer ze zich boos of gestresseerd voelen.

Wanneer je zulke symptomen opmerkt, probeer er dan achter te komen wat je voelt en wat er de aanleiding toe was. In sommige gevallen kan het een externe bron zijn, zoals een opmerking van een collega. Meestal wordt de emotie echter veroorzaakt door je eigen interne boodschappen als reactie op een externe gebeurtenis. Schrijf deze dingen minstens een week lang op. Kijk daarna naar patronen die je opvallen, zoals triggers of situaties die je negatieve zelfpraat omringen.

negatieve zelfpraat

Go Easy On Yourself

Je adviseren om niet te streng voor jezelf te zijn lijkt misschien maar een simpel advies. Maar je moet absoluut beginnen met minder hard voor jezelf te zijn als je de giftige gewoonte van zelf-limiterende boodschappen wilt afleren. 

Het helpt misschien als je je afvraagt of je de dingen die je tegen jezelf zegt ook tegen iemand waarvan je houdt zou zeggen.
De kans is groot dat je zoiets nooit zou doen. Je streeft er waarschijnlijk naar om vriendelijk en behulpzaam te zijn voor de mensen om je heen. Waarom probeer je diezelfde strategie niet op jezelf uit? 

Check jezelf

Het is gemakkelijk om onszelf te overtuigen dat we het niet waard zijn of dat we onoverkomelijke beperkingen hebben. Op momenten dat je je echt niet goed in je vel voelt, is het tijd om bij vrienden of familie langs te gaan voor een reality-check. Dit “in-checken” bij mensen die om je geven kan je aan al je positieve kwaliteiten herinneren. En aan het feit dat je gewoon een zwak moment hebt, wat niet meer dan menselijk is. Luister op zulke momenten zonder argumenten of bezwaren naar deze mensen. Er is een reden voor dat ze in jouw leven zijn. Moesten ze niet met je opgezet zijn zouden ze niet gebleven zijn. Vertrouw op hun.

Merk het positieve op

Iedereen heeft goede kwaliteiten. Ja, zelfs jij. Je kan misschien weerstand bieden, maar schrijf op zijn minst tien positieve trekjes, vaardigheden of talenten van jezelf op. Het kan fysiek zijn, een talent of iets unieks over je persoonlijkheid. Blijf doorgaan tot je een lijst van minstens tien items hebt (meer mag natuurlijk ook). Neem deze lijst terug door op momenten dat je je slecht in je vel voelt over jezelf of nood hebt aan een “sjot onder je gat”. Daag jezelf uit om de lijst regelmatig aan te vullen. Wanneer je dit doet zal het niet lang duren voordat je het ook zelf gaat geloven.

Conclusie

Negatieve zelfpraat overwinnen vergt geduld en toewijding. Het is niet gemakkelijk om verder te gaan na een leven vol giftige boodschappen. Het is echter een noodzakelijke stap op je weg naar zelf-vervulling. Gebruik onze 90 dagen Actie Planner om je te helpen om negatieve zelfpraat te overwinnen.


  • […] en vooral dien je de negatieve verhalen die je jezelf vertelt in een ander daglicht te plaatsen. Focus op de positieve dingen die kunnen gebeuren in de plaats […]

  • >