Kan meditatie je immuunsysteem verbeteren?

meditatie en immuunsysteem

Het snelle leven van vandaag de dag plaatst velen onder ons in een positie waarbij men de gezondheid gewoonweg negeert.

Ons lichaam stuurt ons waarschuwingen door pijn en onaangename gevoelens maar we negeren deze waarschuwingen en wurmen ons door onze dagelijkse sleur.

Dit is een gewoonte waar je snel in verstrikt geraakt, zeker wanneer je een periode van stress, rouw of verandering.

Onderzoek in de jaren ’80 stelde een mind-body verbinding vast die blootlegde dat het immuunsysteem zeer intelligent is. Het kan boodschappen verzenden en ontvangen, van en naar het brein.

Verder onderzoek doorheen de jaren heeft aangetoond dat meditatie daadwerkelijk je immuunsysteem een boost kan geven. Lees verder om te ontdekken hoe dit precies in z’n werk gaat.

Verhogen van antilichamen

meditatie en immuunsysteemEen universiteit in Wisconsin deed een studie om te achterhalen het functioneren van het immuunsysteem beïnvloedt kan worden door mindfulness.

Tijdens het onderzoek injecteerde professor Richard Davidson het griepvirus bij twee groepen deelnemers. De ene groep kreeg een meditatietraining gedurende acht weken, de andere niet.

De resultaten toonden aan dat de mediterende groep een hoger aantal antilichamen in hun systeem hadden dan de andere groep. Antilichamen beschermen ons van mogelijke ziekte.

Vertraagt het verminderen van immuun cellen

Tijdens een onderzoek met HIV positieve patiënten in UCLA werd een vermindering van CD-4 cellen vastgesteld bij hen die gedurende een voorgeschreven periode aan mindfulness deden.

Bij de personen die slechts een 1-daagse workshop mindfulness volgden werd deze vermindering niet vastgesteld. CD-4 cellen zijn waardevolle immuun cellen die aangevallen worden door het virus dat HIV veroorzaakt.

Patiënten die in staat zijn om het aantal van deze cellen hoog te houden worden minder snel gevat door de symptomen van de ziekte.

Het versterkt het bevelcenter van het immuunsysteem in de hersenen

De gebieden in de hersenen die samenwerken als een soort ‘bevelcentrum’ voor het immuunsysteem zijn de prefrontale cortex, de insula en de hippocampus. Mindfulness verhoogt de elektrische activiteit in deze gebieden wat ervoor zorgt dat het immuunsysteem beter en effectiever presteert.

Vermindering van ontsteking in de hersenen

De positieve emotionele effecten die ontstaan door meditatie doen veel meer dan je enkel doen goed voelen. Ze helpen je immuunsysteem op te bloeien.

Een studie van ouderen toont aan dat er een vermindering van genexpressie die ontstekingen aanmoedigt plaatsvond bij hen die mindfulness trainingen volgen.

Ook stelde men een vermindering van eenzaamheid vast.

Het immuunsysteem controleert hoe je lichaam reageert op naderende ziekten.

Wanneer het efficiënt en zo sterk mogelijk werkt ben je beter in staat om het ziek worden af te wenden.

Door zijn vele positieve effecten op de hersenen en je immuunsysteem heeft meditatie ook aangetoond een impact te hebben op het behouden van je gezondheid en welzijn. Dit is slechts nog een reden om tijd te besteden aan het ontwikkelen van je eigen gefocuste meditatie op je pad naar spiritualiteit.

Wil je graag starten met mediteren, maar weet je niet hoe je er tijd voor kunt vinden? Download dan ons rapport hieronder.

>