Journallen helpt je om te gaan met grote veranderingen

bijhouden van een journal

Verandering in je leven is niet noodzakelijk slecht maar zelfs de goede veranderingen kunnen soms stress veroorzaken.

We hebben het gehad over manieren waarop we kunnen omgaan met onze stressfactoren en waarom het zo belangrijk is om te handelen om moeilijke tijden te overwinnen.

Het leven toelaten ons door elkaar te schudden en afhankelijk te blijven zal ons stil doen staan en het moeilijker maken om onszelf uit een onaangename situatie te halen.

Het is mijn doel met deze challenge je zoveel mogelijk strategieën te bieden zodat je je niet machteloos voelt bij te problemen die je hebt.

Journalen is een manier die enorm handig voor mij is geweest op vele manieren, vooral tijdens periodes van conflict.

Neem een kijkje naar de manieren waarop iets simpel als journalen je kan helpen bij het omgaan met grote veranderingen in je leven die onoverkomelijk lijken.

Wat is journalen eigenlijk?

Een journal is niet echt hetzelfde als een dagboek.

In een dagboek schrijf je over de jouw dag. Het is een chronologische samenvatting van wat je meemaakt in je leven.

Een journal is anders. Dit middel wordt gebruikt om je gevoelens en de belangrijke momenten in je leven bij te houden.

Het opschrijven van je gedachten en gevoelens kan erg therapeutisch werken. Het is beter wanneer je op regelmatige basis je journal bijhoudt als je er zoveel mogelijk voordeel uit wilt halen.

Ook het opschrijven van je reacties op een stressvol moment kan je goed doen.

Wat zijn de grote voordelen van journalen?

Schrijven in je journal, of het nu digitaal of op papier is, kan je op verschillende helpen om door periodes van verandering te sleuren.

Door dingen uit je gedachten te krijgen zal je een helderder beeld krijgen van je gedachten en gevoelens. Je neemt de tijd om gebeurtenissen te verwerken en ze op te delen in stukjes zoals oorzaak en gevolg.

Dit laat je visualiseren wat er gebeurd is en geeft je een beter inzicht in hoe je je situatie kan verbeteren.

Het maakt je gedachten leeg en maakt plaats voor cognitieve ruimte die nodig is voor het invoeren van praktische oplossingen.

Wanneer je vast zit in je eigen gedachten en blijft zitten met het negatieve is het haast onmogelijk om vooruitgang te boeken.

Je kan dan ook beginnen met delen van je leven die het belangrijkst zijn prioriteit te geven.

Tot slot kan journalen je een naslagwerk geven over hoe ver je gekomen bent omdat je kan zien wat tot nu toe voor jou heeft gewerkt en wat niet.

Het zien van je vooruitgang is een sterke motivator om door te blijven gaan.

Welke soorten journalling zijn er?

gedachten en gevoelensEr zijn allerhande soorten van journalling die je kan proberen.

Ik haal enkele aan waarvan ik denk dat ze enorm handig zijn voor het omgaan met verandering.

Een dankbaarheidsjournal kan een goede plek zijn om te beginnen als je vindt dat je je attitude dient te verbeteren.

Het opschrijven van waarvoor je dankbaar bent is een snelle manier om je krachtiger te voelen. Free writing is een goede manier om je emoties vrij te laten.

Begin gewoon te schrijven over een bepaalde gedachte die op dat moment door je hoofd spookt. Terwijl je hierop verder denkt zullen patronen ontstaan die je nooit verwacht had.

Dit is een fantastische strategie voor het verwerken van emoties en oplossingen te vinden.

Het bijhouden van een journal of agenda om te plannen kan handig zijn wanneer je extra motivatie kan gebruiken om dingen gedaan te krijgen.

Zelfs het nemen van de kleinste proactieve stap kan je helpen bij het overkomen van depressie en angst die vaak samenkomt met onzekerheid.

Dit is slechts een kleine samenvatting van hoe journalen je kan helpen met het omgaan van onverwachte veranderingen in jouw wereld.

Gebruik deze suggesties en incorporeer eigen ingevingen wanneer je je vast voelt zitten in je eigen reacties op moeilijke situaties. Je zal ontdekken dat je vooruitgaat en sneller aan oplossingen komt.

 

  • […] je je zekerder en gelukkiger voelt met een nieuw perspectief op je leven zal je je meer gemotiveerd voelen om je to-do lijst aan te […]

  • […] En wat meer is, je zo voelen kan je helpen om bijna elk aspect van je leven te verbeteren. […]

  • >