Houd een journal bij om de oorzaken van je burnout en vermoeidheid te vinden

vaste structuur

Waarom heb jij een vaste structuur in je dag nodig?

Journaling is een geweldig middel om gedachten vast te leggen. Je kunt er gemakkelijk je innerlijke gevoelens in uitdrukken.

Maar wist je dat het ook een waardevol onderzoeksmiddel is? Soms kan vermoeidheid of burnout zo alomvattend zijn dat je niet het nodige perspectief hebt om de kernproblemen te zien. Journaling kan helpen.

Journalen kan mettertijd elementen van je vermoeidheid en burnout blootleggen die anders niet opgemerkt worden.

In dit artikel wil ik samen met jou bekijken welke manieren van journaling jij kunt gebruiken om je kernproblemen uit burnout en vermoeidheid op te sporen

journal

 

  • Bullet journals: Bullet journals worden gemaakt van stukjes informatie die gemakkelijk vast te leggen zijn. Je Creëert een systeem van symbolen of korte zinnen, die overeenstemmen met verschillende gevoelens. Dit is een manier om je dag vast te leggen.
  • Handgeschreven journals: Journals met blanco pagina’s die geen vaste structuur hebben zijn perfect voor het uitdrukken van vrije gedachten. En voor het opschrijven van wat er ook maar in je op komt. Het feit dat er geen vaste structuur is voor dit proces, laat je toe om creatief te zijn, en doet je neerschrijven wat je onderbewuste doorgeeft.
  • Aansporingsjournals: Thema journals met voorgeschreven aansporingen of “prompts”, zijn een uitstekende manier om te focussen op je gedachten. Journals die ontworpen zijn om je op een bepaalde manier te doen denken, kunnen je helpen om je aandacht te focussen, en ideeën doen ontstaan om vermoeidheid en burnout te verslaan. Jezelf directe vragen stellen die je doen nadenken, kunnen je helpen om momenten van verlichting te vinden.
  • Doodle journals: Kunsttherapie is een fantastische manier om onderliggende problemen te onthullen. Deze problemen drukken zich niet uit in je bewuste gedachten. Tekenen, kleuren, doodlen, of op een andere manier creatief bezig zijn, is een geweldige manier om je gedachten en gevoelens te verkennen.

vaste structuur

Conclusie

Eens je jouw journal methode gevonden hebt, spendeer dan een paar weken tot een maand aan dit proces voor je begint met de data te herbekijken. Zorg voor een vaste structuur. Zijn er enkele patronen die naar boven komen? Springen bepaalde ideeën naar voren?

De informatie die je verzameld hebt is misschien net wat je nodig hebt om te beginnen nadenken over veranderingen die je kan maken. Het kan informatie zijn die je kan delen met je geneesheer of coach.

Het maakt niet uit of je de informatie deelt of ze voor jou persoonlijk houdt. Je hebt altijd voordeel aan journalen om de symptomen van vermoeidheid en burnout te verlichten.

Aan de slag!

Voila, nu weet je waarom een journal bijhouden je kan helpen met het opsporen van de oorzaken van vermoeidheid en burnout.

Ga naar onze webshop en bestel snel jouw eigenste journal. Klik op deze link en ik breng je onmiddellijk waar je moet zijn.

Wil je graag experimenteren met journalen? Dan is onze Journaling Club perfect voor jou! (Je kan een maand proberen voor maar 1€ 😃)

Op jouw succes ❤️

Natascha

>