Hoe mindful mediteren angst kan kalmeren

mindful mediteren

Zoals je het je misschien kan herinneren van de vorige posts, mindfulness is een soort meditatie die je kan helpen om te leven in het moment.

Het heeft zeer specifieke voordelen aangetoond door een reeks studies. Onderzoekers en wetenschappers beginnen de helende werking van meditatie serieus te nemen. Het begint algemeen aanvaard en zelfs populair te worden over de hele wereld.

Een zeer specifiek gebruik van deze vorm van meditatie is om angststoornissen te verlichten. Verder zal ik uitleggen hoe mindful mediteren angstgevoelens kan kalmeren. Je zal versteld staan van hoe doeltreffend dit kan zijn.

Gevolgen van meditatie op angststoornissen

mindful mediterenMeditatie in het algemeen kan zeer voordelig zijn bij het verminderen van de gevolgen van angststoornissen. Het is bewezen dat mindful mediteren zeer doeltreffend is op dit gebied.

Dat is zeer goed nieuws omdat deze vorm van meditatie zeer gemakkelijk te leren valt voor beginners. Je moet gewoon een stil plekje opzoeken om neer te zitten en je ademhaling controleren.

Je zal je gedachten op het heden moeten focussen in de plaats van ze te laten wegdwalen naar andere dingen. Het zal oefening vragen om je gedachten onder controle te houden. Maar het is zeker niet onmogelijk en de voordelen zijn talrijk.

De reden waarom deze vorm van meditatie helpt is doordat de basis van angstgevoelens vaak te vinden is bij zorgen en gedachten. Mindful mediteren leert je om deze schadelijke gedachten te stoppen.

Door herhaling zullen er veranderingen in de werking van je hersenen plaatsvinden waardoor de vervelende zorgen worden afgekaatst.

Veranderingen in de hersenen

Het klopt. De manier waarop je hersenen functioneren verandert compleet nadat je mindfulness op regelmatige basis in je leven incorporeert.

Moderne technologie laat wetenschappers deze veranderingen vastleggen om ons bewijs ervan te kunnen voorleggen.

In een specifiek onderzoek heeft de Johns Hopkins Universiteit zich door de 18,000 eerdere studies geworsteld om zo de meest correcte te kunnen onderscheiden.

Ze stelden dan vast dat het voorgelegde bewijs voldoende was om te bepalen dat deze vorm van meditatie het meest doeltreffend is voor angststoornissen. Maar ook voor andere gerelateerde omstandigheden zoals paniekaanvallen, vrees voor publieke ruimte en angst voor sociale contacten.

Structurele, functionele en chemische transformaties

Zonder te technisch te gaan, gaan we kijken naar enkele specifieke veranderingen die plaatsvinden in de hersenen. Dit door herhaalde beoefening van mindful mediteren.

Een van de kernveranderingen is het ‘herinstalleren’ van de hersenen waarbij nieuwe neurale wegen gebouwd worden.

De gemakkelijkheid waarmee de hersenen deze veranderingen kunnen ondergaan wordt ‘kneedbaarheid’ genoemd. Meditatie kan leiden tot zulke herinstallatie van de hersenen om zich minder angstig te voelen en meer gefocust te zijn.

Je kan je hersenen trainen om je gedachten in een nieuw licht te zien en om te beseffen wanneer je gedachten afdwalen om ze zo te kunnen stoppen en los te laten.

Structurele veranderingen in de hersenen kunnen ook ontstaan als gevolg van meditatie. Fysieke veranderingen zijn bijvoorbeeld het vermeerderen van de grijze massa en veranderingen in de dikheid van de cortex en volume van de hippocampus.

Belangrijker is dat het angstcentrum van de hersenen, de amygdala, verkleint door blootstelling aan meditatie. Veel verbindingen in de hersenen worden verbeterd en ontstekingen verminderd. Deze veranderingen kunnen zelf plaatsvinden binnen enkele uren.

Wil je mediteren proberen, maar weet je niet hoe je er tijd voor kunt maken? Download dan onze checklist!

Dat was het. Er is wetenschappelijk bewijs dat mindfulness angstgevoelens kan kalmeren. Hopelijk zal deze informatie je wil om regelmatig te mediteren nog meer stimuleren.

>