Hoe Je Jouw Energie Op Een Natuurlijke Manier Kunt Verhogen

Het is moeilijk om de hele dag je energie te behouden. Wanneer er zoveel van je verwacht wordt, is het geen wonder dat je op zoek gaat naar methodes om jezelf op te peppen.

Je begint misschien met een onschuldige kop koffie, om je daarna te realiseren dat je meerdere koppen nodig hebt om van start te raken, en dan nog een aantal om de rest van de dag door te komen. En dan, wanneer je probeert te stoppen, word je geplaagd door verschrikkelijke hoofdpijn.

De meeste energiedrankjes zijn onnatuurlijk en verslavend. Ze zitten meestal ook boordevol suiker. Wanneer je ze drinkt, krijg je die ‘suikerkick’, gevolgd door de onvermijdelijke crash. Dan heb je weer iets anders nodig om je op te peppen. Het is een frustrerende cyclus die zichzelf elke dag herhaalt.

Je grootste slaagkans ligt in natuurlijke manieren om je energie te verhogen. Door een paar simpele strategieën in je dagelijkse routine in te bouwen, zul je snel merken dat je ’s morgens fris en uitgeslapen wakker wordt. En je natuurlijke energie blijft constant, zelfs op je drukste dagen.

Ik heb een test voor je samengesteld waarin je kunt zien hoe het met jouw zelfzorg gesteld is. Je kunt hem hier downloaden.

Probeer een paar van de volgende tips om je energie op een natuurlijke manier te verhogen:

  1. Beweeg in de ochtend. Vroeger opstaan om te bewegen klinkt misschien verschrikkelijk. Je weet uiteraard hoe moe je je ’s ochtends voelt, en het idee om zelfs nog vroeger op te staan en fysieke activiteiten te gaan doen klinkt gewoonweg geschift. Het is inderdaad zo dat de eerste paar ochtenden zwaar zullen zijn. En je zult misschien wel helemaal op willen geven. Maar dwing jezelf om het een kans te geven.
    • Zelfs als je stampend en schreeuwend begint, de kans is groot dat je binnen een week merkt dat je er plezier in hebt! Je zult snakken naar dat moment in de ochtend, en het zal je met meer energie vullen dan een kop koffie. Je moet enkel een manier van bewegen kiezen die bij je past. Persoonlijk zweer ik bij T-Tapp. Een manier van bewegen die efficiënt is maar niet belastend voor je gestel. Ze hebben programma’s voor jong en oud, en op verschillende conditieniveaus.

 

  1. Yoga is een volledig natuurlijke energiebooster dat al sinds mensenheugenis bestaat. Het bestaat uit een serie stretches en lichaamsbewegingen die je op elk moment van de dag kunt doen. Zelfs als je een yogasessie gespannen en gestresseerd binnenwandelt, zul je er rustig, ontspannen en energiek terug buiten komen. Kijk of je een lokale yoga klas vindt, of als dat te moeilijk of te duur is, koop een yoga DVD.

 

  1. Kies voor kruiden supplementen. Kruiden zijn volledig natuurlijke hulpmiddelen om je energie te boosten. Met kruiden zul je nooit moeten grijpen naar synthetische medicatie. Je kan kruiden als ingrediënten aan je maaltijden toevoegen, of ze in een supplementvorm nemen.
    • Ginseng is een populaire keuze dat veel functies heeft, inclusief het boosten van energie.
    • Cayenne kan de gezondheid van je hart bevorderen en je ook helpen met je energieniveau
    • Reishi heeft ook de naam om je energie een boost te geven.

 

  1. Vermijd crash voeding. Je dieet is extreem belangrijk als het aankomt op hoe je je gedurende de dag voelt. Sommige voedingswaren verhogen initieel je energie, maar laten je daarna crashen. Alles met een hoog suikergehalte veroorzaakt dit roller coaster effect. LET OP! Ook te veel brood, pasta en andere geraffineerde koolhydraten kunnen dit effect veroorzaken.
    • Mik op dingen die ervoor gekend staan om je energie doorheen de dag te bewaren, zoals voedingsmiddelen met een hoog proteïnegehalte.

 

  1. Zorg voor genoeg slaap. De nodige hoeveelheid slaap is afhankelijk van persoon tot persoon. Maar de meeste mensen hebben 6-8 uur goede slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Niet genoeg slaap speelt een grote rol in verlaagde energieniveaus.

 

  1. Eet je ontbijt op. Het is waar dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Maar jammer genoeg is het ook de meest populaire om over te slaan. Je denkt misschien dat als je net echt honger hebt, dat het beter is om deze maaltijd over te slaan zodat je op een later moment meer calorieën kan eten. Zulke gedachten spelen echter een gevaarlijk spel met je metabolisme en je energieniveau.
    • Wanneer je het ontbijt overslaat, zet het je lichaam in een natuurlijke hongersnood stand waar het spiermassa gebruikt om zijn natuurlijke processen te behouden. De kleine hoeveelheid energie die je krijgt gaat ten koste van je spieren en andere belangrijke functies.
    • Aan de andere kant, wanneer je wel ontbijt, zul je je meer alert en energiek voelen, en je lichaam de noodzakelijke brandstof geven om de dag te starten. Je hoeft uiteraard niet VEEL te eten. Een klein beetje van de juiste dingen (proteïne) is voldoende.

 

energieWanneer je deze strategieën in je dagelijkse routine toevoegt, zul je je doorheen de dag veel energieker voelen. Wanneer je vindt dat ze allemaal gebruiken, te veel verandering voor je is, voeg ze dan een voor een toe.

Sneller dan je denkt zul je de voordelen ondervinden van een oneindige bron van energie: JIJ!

Om nieuwe routines en gewoontes aan te leren is het altijd handig om een planner te gebruiken. Check even onze 90 dagen actie planner, die is speciaal ontwikkeld om je hierin te ondersteunen.

>