Hoe Je Jouw Eigenwaarde Boost En Zo Je Doel Bereikt

journal eigenwaarde

Op dit moment besef je waarschijnlijk al dat je een goede algehele ingesteldheid nodig hebt om je doelen op te stellen en te behalen.

Je kan je doelen opstellen met een lage eigenwaarde maar dan zouden deze erg zwak en zonder inhoud zijn. Hoe je denkt en voelt over jezelf is enorm belangrijk.

Laten we even kijken naar een doel dat opgesteld kan zijn door iemand met lage eigenwaarde.

“Ik wil graag €500 extra verdienen per maand zodat ik een klein beetje extra over heb na het betalen van mijn rekeningen.”

Terwijl deze persoon een doel opstelt met deze woorden en ingesteldheid baant hij tegelijkertijd de weg om te falen. Er is helemaal geen motivatie om er echt voor te gaan.

Die extra €500 zou hen toe kunnen staan om wat meer uit te geven in de supermarkt of af en toe naar de cinema te gaan maar hoe hard gaat iemand met lage eigenwaarde ervoor werken om die €500 binnen te halen.

In veel gevallen geven ze op noch voor ze eraan begonnen zijn.

Een persoon met een hoge eigenwaarde zou eerder iets als dit opschrijven.

“Ik ga een strategie ontwikkelen om €2000 tot €3000 extra te verdienen per maand zodat ik dit geld op mijn spaarboekje kan zetten en zo kan verzekeren dat ik de belasting kan betalen dit jaar. Ik kan het.”

Een van de eigenschappen van personen die hun carrière en ook hun persoonlijk leven saboteren is een lage eigenwaarde. Wanneer de eigenwaarde hoog is gaan personen situaties zoals overmatig drinken of eten vermijden omdat ze van zichzelf houden en zichzelf geen kwaad willen doen.

Blij zijn met jezelf en leren om te groeien betekent dat je eigenwaarde op punt staat. Als dit niet klinkt zoals jouw situatie dan is het hoog tijd om aan je eigenwaarde te werken.

Het opbouwen van eigenwaarde kan starten met vijf minuten per dag, waarop je stilaan verder bouwt.

journal eigenwaardeNeem vijf minuten per dag en stel jezelf de vraag wat je apprecieert van de dingen die jij aan de wereld geeft. Dit zal je een boost van geluk geven die voelt als het aanleggen van de eerste baksteen in een bouwwerk.

Ga vervolgens verder door het verbannen van je innerlijke criticus. Wanneer zelfhulp coaches werken met personen stellen ze vaak de vraag of je innerlijke criticus een naam heeft. De meeste personen antwoorden hier bevestigend op.

Het is vaak de naam van iemand uit hun verleden die hun altijd onderuit haalde. Ze hebben de negatieve praatjes van deze persoon genomen en vanbinnen opgenomen.

Wanneer je innerlijke criticus zegt dat je iets niet kan doen, leg het dan het zwijgen op en zeg het dat je niet meer naar het gaat luisteren. Blijf werken aan het wegwerken van de stem van je innerlijke criticus tot je deze stem niet meer hoort.

Indien je geen naam hebt voor je innerlijke criticus roep je van binnenuit gewoon ‘STOP’ op elk moment dat je merkt dat je negatief over jezelf praat of over wat je aan het doen bent.

Het bijhouden van een journal of een dagboek op je nachtkastje is ook heel goed.

Leg je journal en pen naast de wekker en vlak voor je gaat slapen schrijf je drie dingen op die je goed vond over jezelf die dag. Terwijl je journal groeit kan je terugkijken en lezen welke dingen je hebt opgeschreven en nagaan of ze echt positief zijn.

Als je eentje ontdekt dat je een negatief gevoel geeft, schrap dit dan en herschrijf het op een positieve manier.

Denk tot slot aan het doen van positieve dingen voor jezelf en voor anderen.

  • Trakteer jezelf op een extra lange sessie in bad.
  • Neem de hond van je bejaarde buurvrouw mee voor een wandeling.
  • Ga buiten je comfortzone en zoek uit wat je voor een vreemde kan doen.
  • Houdt de deur voor hen open, help hen met de auto in te laden.
  • Vraag of je je kind kan helpen met huiswerk voor dat ze er zelf naar vragen zoals bijvoorbeeld voorlezen of je expertise gebruiken.
  • Zoek iemand op je werkplaats waarvan je denkt dat hij een vriendelijk praatje nodig heeft. Er is altijd wel iemand die een moeilijke dag heeft door zijn thuis of werk situatie. Je moet niet per se een gesprek aan gaan maar geef een complimentje.

Jezelf goed doen voelen en anderen beter doen voelen over zichzelf is een fantastische manier om je eigenwaarde te verhogen.

>