Hoe je een namiddagdip vermijdt

namiddag dipje

Hoe je het namiddag dipje kan vermijden…

Het is 15u en je zou echt wel een dutje kunnen gebruiken… maar dat is geen optie. Wat ga je doen?

  • Een koek of frisdrank kopen?
  • Een koffie halen?
  • Op je tanden bijten en doorzetten?

Geen van deze ideeën zijn goed voor je op de lange termijn. Het is zelfs zo dat elk van deze drie keuzes met de tijd zal leiden tot gewichtstoename, vermoeidheid en uiteindelijk burnout!

Wat kan je doen om het namiddag dipje te vermijden?

Er zijn beslissingen die je kan nemen doorheen de dag die je zullen helpen om de vermoeidheid en burnout veroorzaakt door onnodig verliezen van energie en productiviteit op dagelijkse basis te verminderen. Bekijk ze even:

  • Ga op tijd naar bed- Het zetten van een bedtijd en je eraan houden vermindert je vermoeidheid en helpt je lichaam om in z’n natuurlijke ritme te blijven.
  • Kwaliteitsvolle slaap- Op tijd naar bed gaan is een goed startpunt maar het is net zo belangrijk als een goede nachtrust. Creëer een afleidingsvrije, comfortabele slaapomgeving. Een kwaliteitsvolle matras met comfortabel beddengoed is essentieel, net zoals het controleren van de temperatuur. Vermijd ook het gebruiken van elektronica of televisie kijken voor het slapengaan.
  • Hydrateer- Gehydrateerd blijven doorheen de dag zorgt voor balans. Je lichaam zal al het water hebben dat het nodig heeft om goed te functioneren en de extra bezoekjes aan het toilet geven je een excuus om recht te staan en te bewegen doorheen de dag.
  • Eet gezond- Een gezond, voedzaam dieet eten zal je helpen om je bloedsuikerspiegel en energielevels stabiel te houden. Vermijd een zware lunch of verwerkt voedsel met een hoog vetgehalte. Kleinere porties zullen vermijden dat je je slaperig voelt na het eten.
  • Beweeg- Cardio, yoga en krachttraining kunnen allemaal bijdragen aan betere energielevels wanneer je voornamelijk neerzit tijdens de werkdag. Tien minuten wandelen tijdens je middagpauze kunnen ook helpen bij het verminderen van het namiddag dipje.
  • Vitamines en mineralen- Supplementen innemen om een tekort aan bepaalde stoffen te bestrijden is een goede manier om je energielevels hoog te houden. Een simpele bloedtest of consultatie met je geneesheer kunnen je helpen om de beste vitamines en mineralen voor jouw situatie te selecteren.
  • Onderbreek je dag- Herhaalde taken uitvoeren kan ervoor zorgen dat je je moe voelt. Deel je namiddagroutine op om je brein te foppen en je energie te herstellen. Plan meetings zodat je iemand hebt om mee te praten. Los een puzzel op of luister naar wat snelle muziek om jezelf een mini dansfeestje te geven.

namiddag dipjeHet vermijden van het namiddag dipje kan gebeuren door het nemen van beslissingen doorheen de hele dag. Denk na over je persoonlijke patroon voor elke dag. Wat kan je veranderen, toevoegen of verwijderen om jezelf klaar te maken het namiddag dipje te vermijden? Pas deze tips toe en je zal al snel doorheen je dag rijden met volle kracht.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>