Hoe je een legitieme klacht uit

hoe je een legitieme klacht verwoordt

Hey šŸ™‚

We hebben het tot nu toe in de vorige posts voornamelijk gehad over het verkiezen van tevredenheid boven klachten.

Het is zo dat klagen een slechte gewoonte kan worden die moeilijk te verslaan valt, alle goede dingen in je leven overschaduwd en er ook voor zorgt dat mensen je vermijden.

Ik zeg echter niet dat je nooit zou moeten klagen.

Soms is het luchten van je zorgen noodzakelijk en zelfs gezond. Het is belangrijk om het op een effectieve manier te doen die de andere persoon niet in de verdediging doet gaan. Volg mee terwijl ik enkele tips met je deel over hoe je een legitieme klacht kan verwoorden.

Overweeg de andere kant

Eerst en vooral is het belangrijk om de andere kant van je klacht te bekijken. Het maakt niet uit of het nu een groot of klein probleem is, even de tijd nemen om na te denken over de reden waarom je niet gelukkig bent is noodzakelijk om te bepalen of je een legitieme klacht hebt.

De dingen vanuit een ander perspectief bekijken en medeleven gebruiken is altijd een slimme zet. Click To Tweet

Dus denk er eens over na en probeer uit te zoeken waarom een handeling of beslissing op een bepaalde manier werd genomen voordat je verder gaat met je klachten.

Bepaal je redenen

Het is belangrijk om de reden voor je klacht te weten. Sommige dingen kunnen erg vervelend zijn. Je voelt je misschien beter door je frustraties kwijt te kunnen. Maar toch, op regelmatige basis klagen over de kleine dingen of de dingen waar niets aan veranderd kan worden zal ervoor zorgen dat je een reputatie verkrijgt die je niet liever niet hebt.

Zoals we ook in vorige posts besproken hebben wordt het ook een gewoonte doordat er neurale verbindingen ontstaan in je hersenen. Klagen over de dingen die eigenlijk niet zo belangrijk zijn zal waarschijnlijk ook niet ertoe leiden dat er iets aan het probleem gedaan wordt. Je zal je uiteindelijk alleen nog maar meer gefrustreerd gaan voelen.

Let op je toon

hoe je een legitieme klacht verwoordtWanneer je hebt beslist verder te gaan en je klacht uit te drukken, wees er dan zeker van dat je niet overkomt als een zager. Je toon en de woorden die je kiest brengen je al heel ver richting het verzekeren van het omgekeerde.

Wanneer we gefrustreerd zijn is het gemakkelijk om onze stem te verheffen, sterke taal te gebruiken die anderen kan uitlokken en op een zagerige toon te praten. Al deze elementen zijn allesbehalve productief voor het klagen op een effectieve en legitieme manier. De ontvanger zal niet echt naar je willen luisteren als je overkomt als zagend of agressief.

Stel een oplossing voor

Het volgende is misschien zelfs het meest effectieve ding dat je kan doen om een legitieme klacht uit te drukken. Wees voorbereid met enkele ideeƫn om het probleem op te lossen.

Zoals we al besproken hebben helpt klagen om te klagen echt niemand verder. De persoon of personen die luisteren naar je klacht zullen je veel serieuzer nemen wanneer je een voorstel voor een oplossing voor het probleem hebt. Ze zullen het ook appreciƫren en waarschijnlijk liever met je willen samenwerken in de plaats van in de verdediging te gaan. Een plan hebben in je hoofd toont aan dat je erover hebt nagedacht, de moeite hebt genomen en serieus bent over je klacht.

Dit zijn slechts enkele suggesties van manieren waarop je je klacht legitiem kunt maken. Ze kunnen je eventueel helpen om je frustratie aan anderen uit te drukken op een meer betekenisvolle manier dan slechts zagen en zuchten over alles wat je van streek maakt.

>