Hoe je een journal kunt gebruiken om jezelf te leren kennen

journaling om jezelf te leren kennen

Voel je je alsof je emoties ingewikkeld en verwarrend zijn?

Je bent niet de enige…

Soms wordt het leven zo complex dat je even (of langer) door de bomen het bos niet meer ziet.

Als je problemen hebt met het begrijpen waarom je je voelt zoals je je voelt of handelt zoals je handelt, kan je voordelen halen uit het gebruiken van een journal. Journaling kan je helpen om je gevoelens te identificeren en te tonen, zodat je jezelf meer kunt begrijpen.

Eens je leert om je gevoelens te identificeren en hoe er mee om te gaan op aanvaardbare manieren heb je het zelfbegrip volledig onder de knie. Door gewoon op te schrijven wat er aan de hand is en hoe je je erbij voelt kan je je emoties in de hand krijgen.

Onze 90 dagen Actie Planner helpt je hier stap voor stap mee op weg.

Je gevoelens opschrijven in een journal helpt je zelfbegrip te verhogen op vier manieren:

  1. Journalen dwingt je na te denken over een situatie en deze te verwerken. Wanneer je schrijft over een gebeurtenis verwerk je deze automatisch met woorden en beschrijvingen. De situatie vastleggen op schrift kan ervoor zorgen dat je details opmerkt die je eerder niet zag toen de gebeurtenis plaatsvond, en zo je inzicht in de situatie verhogen.
    • Terwijl je in je journal schrijft zet je andere gedachten opzij en focus je op de situatie.
  1. Journaling geeft je tijd om je gevoelens over een situatie te identificeren. De kans is groot dat je geen tijd hebt om elke gebeurtenis te analyseren terwijl het gebeurt doorheen de dag. Als je je journal erbij neemt weet je dat je later de mogelijkheid krijgt om na te denken over belangrijke gebeurtenissen en te bepalen hoe je je erbij voelde.
    • Je gevoelens labelen leidt tot een beter begrip van hoe je reageert in bepaalde situaties.
    • Gebruik ‘gevoel’ woorden wanneer je je emoties beschrijft over een situatie of gebeurtenis. Voorbeelden van ‘gevoel’ woorden zijn “opgepept”, “geïrriteerd”, “enthousiast” en “woedend”.
    • Een handige zinstructuur om in je journal te gebruiken is, “Ik voelde me ____________ toen ____________ gebeurde.”
  1. Journaling helpt je te zien waarom je je voelde zoals je je voelde. Journaling biedt de mogelijkheid om je emoties met betrekking tot een situatie volledig te ontdekken en tot een conclusie te komen over je gevoelens. Over je gevoelens schrijven kan je ook helpen om je negatieve gevoelens te veranderen in de toekomst, eens je ontdekt waarom je je zo voelde.
    • Weten waarom je reageerde op een bepaalde manier verhoogt zelfbegrip en laat kansen op verandering toe.
    • Wanneer je een passage in je journal voltooit, overweeg dan al de redenen waarom je reageerde op een bepaalde manier.
    • Denk na en beslis welke theorie het best past bij het uitleggen van je gevoelens en gedrag.
  1. Je journal herlezen zet de schijnwerper op je vooruitgang. Wanneer je situaties verwerkt door het schrijven in je journal en dit later naleest zal je waarschijnlijk patronen van emoties zien en ook reacties die plaatsvinden in gelijkaardige situaties.
    • Je wilt misschien leren om je emoties op een meer open manier uit te drukken om deze patronen te ontdekken. Misschien wil je graag werken om je patroon van reacties te veranderen.
    • Je journal herlezen kan ongezonde reacties bij bepaalde situaties blootleggen. In dit geval kan het herlezen van je journal je helpen om toewijding te verkrijgen richting een meer positieve en behulpzame reactie.
    • Merk je vooruitgang op door te reageren op situaties op een positieve manier.
    • Onafhankelijk van de keuze om je gevoelens te accepteren of veranderingen te maken zal je je zelfbegrip verhogen door je journal te herlezen.

journaling om jezelf te leren kennenJe zal je van tijd tot tijd verward voelen en niet in staat zijn om uit te leggen waarom je reageerde op een bepaalde manier. Je kan hoe dan ook je inzicht verbeteren door verder te reflecteren over deze situaties en de gevoelens die je ervaarde, vooral wanneer je patronen van gelijkaardige reacties ziet.

Soms zijn je gevoelens diepgeworteld en gaan deze terug naar een gebeurtenis die jaren terug plaatsvond, waardoor gelijkaardige situaties nu gelijkaardige gevoelens triggeren. Schrijven en nadenken over de passages in je journal kunnen je helpen om voorgaande situaties te herinneren zodat je je gevoelens kan begrijpen en jan beslissen of ze nu voordelig voor je zijn of dat je wenst meer positieve uitkomsten in de toekomst te hebben.

Conclusie

Probeer vandaag nog te journallen om te ontdekken hoe je je voelt en hoe je reageert op levensgebeurtenissen. Wanneer je dit doet zal je jee zelfbegrip verhogen en een gezonder, vervullend leven lijden.

Ik heb hier een werkblad dat je zal helpen om de eerste stappen te zetten. Je kunt het hier downloaden .

Op jouw succes!

Natascha

 

 

>