Hoe een terugblik je motivatie kan verhogen

terugblik

Een van de moeilijkste delen van een uitdaging of verandering kan soms helemaal in het midden liggen.

Wanneer je er middenin zit of wanneer je een plafond bereikt hebt zal het voelen van overweldiging onvermijdelijk zijn.

Gebruik een tip van een van onze eerdere strategieën en probeer terug te kijken naar je voorbije prestaties om je zelfvertrouwen een boost te geven.

Kijk deze keer dan meer specifiek naar hoe ver je gekomen bent tijdens deze specifieke moeilijke periode.

Het zien van vooruitgang die je tijdens deze reis hebt gemaakt kan net dat duwtje zijn dat je nodig hebt om de finish te bereiken. Laat me het even uitleggen.

Schrijf je prestaties op

terugblikIk ben een grote fan van het opschrijven van dingen. Schrijven kan therapeutisch zijn. Het kan je ook helpen om dingen anders te verwerken dan wanneer je dingen probeert te verwerken in je gedachten.

Je hebt dan ook een product om op terug te kijken wanneer je klaar bent. Je notities bekijken kan erg handig zijn wanneer je je vooruitgang wilt bijhouden.

Ik raad je aan een lijst te maken of notities te nemen over de handelingen die je genomen hebt met betrekking tot je huidige omstandigheden. Je kan ook je situatie vergelijken met je startpunt en waar je nu bent.

Een andere optie is om de manieren waarop je gevoelens doorheen de tijd veranderd zijn bij te houden. Alles is goed zolang het je toont dat je vooruitgang geboekt hebt.

Journallen is een methode die we reeds besproken hebben en je kan helpen je emoties met betrekking tot moeilijke periodes te verwerken. Deze activiteit kan op een heleboel manieren gebruikt worden.

Praat erover

Als schrijven niet je sterkste kant is of niet de meest ideale manier voor je lijkt kan het praten met een vertrouwde vriend over je vooruitgang ook helpen.

Het is ook mogelijk dat een professionele therapeut de beste keuze kan zijn als luisterend oor.

Eender welke ondersteunende luisteraar is oke.

Je hart luchten kan op zich een therapeutische handeling zijn maar probeer op z’n minst een beetje constructieve verwerking aan je conversatie toe te voegen.

Het is goed om je gevoelens de vrije loop te laten. Probeer ze te begrijpen en het grote plaatje te zien van je reis.

Je vriend of therapeut kan je helpen om een ander licht te werpen op de manieren waarop je gegroeid bent doorheen je strubbelingen of de prestaties die je behaalde op je pad. We zien niet altijd alles in ons eentje.

Geef een feestje

Ik raad je inderdaad aan om een echt feestje te geven. Nadat je je vooruitgang ziet door te journallen, het nemen van notities, praten met iemand of zelfreflectie zal je zeker en vast een lijstje van de dingen die je bereikt hebt kunnen maken.

Waarom niet de tijd nemen om ze te vieren? Ik kan geen betere manier bedenken om te erkennen hoe ver je gekomen bent.

Het kan een groot feestje zijn met al je favoriete personen of een meer intiem samenkomen met je kleinste cirkel.

Dit type activiteit is fijn en werkt bevestigend. Als je je niet goed voelt bij het plannen van zo’n samenkomen is er ook een andere optie.

Beloon jezelf voor je harde werk. Zelfs iets klein als een bubbelbad of een ijsje kan een leuke beloning zijn die je de nodige motivatie voor de toekomst biedt.

Conclusie

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van manieren waarop je je vooruitgang kan bijhouden tijdens je reis. Wees zacht voor jezelf en geef jezelf erkenning voor wat je door je harde werk bereikt hebt, onafhankelijk van wat je kiest. Een journal is hier een prachtig instrument voor.

>