Hoe een kleine oefening kan helpen met vermoeidheid

bewegen tegen vermoeidheid

Elke namiddag komt de mist dichterbij. Niet het soort mist dat je ziet in San Fransisco – maar het soort dat in je gedachten sluipt en je energie weghaalt. Naar een latte of snoepreep grijpen is een optie om je energie te boosten maar er zijn betere manieren om je energie op te laden en de rest van je dag te trotseren.

Het lijkt misschien of het beste wat je kan doen om jezelf op te laden een dutje doen is. De meeste volwassenen hebben niet het privilege van een middagdutje maar gelukkig kan een beetje beweging je lege batterijen ook opladen en je doorheen de namiddag sleur helpen.

Hier is hoe:

  • Beweging triggert chemische reacties in je hersenen die endorfine loslaten (natuurlijke gemoedstoestand-boostende energie) om het brein te herstellen en op te frissen.
  • Beweging kan een vorm van meditatie zijn. De herhaalde beweging en focus op je ademhaling creëert een meditatieve ingesteldheid die het brein verfrist en energie creëert.
  • Beweging verhoogt je hartslag. Deze bloeddoorstroming verhoogt de zuurstofvoorraad in je brein en maakt je wakker.

Wanneer de namiddag sleur dichterbij komt kan je zijn impact vermijden door fysieke beweging te doen.

Probeer het volgende en zie wat je ervan denkt:

  • Doe een power wandeling- Doe een wandeling rond het blokje om je bloed te doen stromen terwijl je vitamine D binnenkrijgt.
  • Stretch- Licht stretchen is een uitstekende manier om je bloed te doen stromen zonder je lichaam te forceren. Als je gelimiteerd bent in tijd of mobiliteit is stretchen een uitstekende manier om jezelf op te laden en doorheen je dag te geraken.
  • Houd een dansfeestje- Gebruik een app zoals Pandora, Spotify of de playlist op je smartphone en dans. Kies je favoriete muziek en beweeg terwijl je wakker wordt en je groove vindt.
  • Kies een pose- Een mini yoga sessie is misschien net datgene wat nodig is om je lichaam gelukkig te maken. Houd je yoga mat bij de hand en neem enkele poses aan om te herstellen.
  • Klim de trap op- Als je makkelijke toegang hebt tot trappen is klimmen een uitstekende manier om wat calorieën te verbranden, spieren te kweken en je lichaam en geest te verfrissen.
  • Fiets- Fietsen van en naar dichte locaties wanneer mogelijk is een geweldige manier om jezelf een energie boost te geven en je spieren aan te wakkeren.
  • Fitness- Als je vaak naar de fitness gaat, overweeg dan om je fitnessbezoeken in te plannen op het moment dat je je het sloomst voelt. Naar de fitness gaan zal je sleur elimineren door het te vervangen met fysieke activiteit.

bewegen tegen vermoeidheidOndanks wat je misschien denkt is het inpassen van beweging in je dag niet iets wat veel tijd moet opslorpen. Je namiddag sleur aanvechten met een ander middel dan cafeïne of suiker is een slimme manier om vermoeidheid en burnout te vermijden.

>