Hoe creëer je een kalmeringsritueel voor jezelf?

kalmeringsritueel

De beste manier om angst aan te pakken is kalmeren. Natuurlijk is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Doorheen het thema van deze maand, deel ik verschillende trucs en ideeën om je te helpen dit te doen. We begonnen al met ademhalingsoefeningen om maar een voorbeeld te noemen.

Het probleem is dat wanneer je al angstig bent, het heel moeilijk kan zijn om jezelf te kalmeren.

Het kan moeilijk zijn om zowel de wilskracht als de concentratie te vinden om dat te doen gebeuren. Dit is waar het hebben van een kalmeringsritueel handig kan zijn.

Je ritueel kan zo kort of uitgebreid zijn als je zelf nodig acht.

kalmeringsritueelHet kan simpelweg een korte mantra zijn die je in je hoofd herhaalt terwijl je wat ademhalingsoefeningen doet, tot je gekalmeerd bent.

Of het kan wat meer inhouden zoals naar huis gaan, een kaars aansteken met een kalmerende geur, een kop kruidenthee zetten, en naar zachte muziek luisteren terwijl je hem opdrinkt in je favoriete zetel, bedekt met een knuffeldekentje. Het hangt allemaal af van welk kalmeringsritueel voor jou werkt en wat je in je leven kan inpassen.

 

Ideaal gezien wil je een simpel ritueel dat je altijd en overal kunt uitvoeren.

Focussen op ademhaling en meditatietechnieken, een snelle wandeling maken, of naar muziek luisteren of een geleide meditatie op je smartphone zullen allemaal goed werken als kalmeringsritueel in deze situaties.

Hoewel dit voor de meesten onder ons meestal wel werkt, is het niet altijd genoeg. Soms heb je iets meer nodig, en in een omgeving waarin je je veilig voelt (zoals je thuis), om echt te kalmeren en van je angst af te raken. In zulke gevallen moet je je best doen om de dag door te raken, denk aan het feit dat je met je ritueel kunt starten zodra je een voet binnen je deur zet.

Nu is het jouw beurt.

Denk aan een aantal dingen die je nu al doet om je te kalmeren en angst te verminderen. Voeg een paar andere dingen die je wilt proberen toe aan die lijst. Bijvoorbeeld het gebruik van essentiële oliën, aromatherapie, bachbloesems, een warm bad met veel schuim. Of een nieuwe meditatietechniek of (lach) yoga pose .

Maak een korte lijst in je journal en kijk of je twee verschillende rituelen kunt verzinnen. Eentje zou kort en mobiel moeten zijn, de andere een beetje uitgebreider maar nuttig wanneer je serieus gestresseerd of angstig bent.

Probeer ze uit.

En als ze voor jou werken, oefen ze dan regelmatig. Op die manier worden ze een echt ritueel, en je standaard oplossing voor wanneer je gestresseerd raakt. Als er iets niet werkt, of niet echt goed voelt, verander het tot het dat wel doet. Onthoud dat dit jouw ritueel is, en de enige persoon waar het voor moet werken ben jij!

>