Hier is wat je kunt doen in plaats van klagen

in plaats van klagen

Klagen kan echt een gewoonte worden…

Geloof me, ook in mijn leven zijn er periodes geweest dat ik meer zat te klagen dan goed voor me was…

Wanneer klagen een gewoonte is geworden voel je je misschien alsof je vastzit, je bent onzeker over hoe je deze gewoonte kan stoppen.

Deze cyclus kan erg moeilijk te doorbreken zijn, maar het is wel mogelijk. Er zijn enkele dingen die je kan doen in plaats van klagen die je zullen helpen je sterker te voelen en meer in controle te zijn over je leven. Probeer het eens.

Brainstorm naar oplossingen

Klagen kan goed voelen op de korte termijn, maar op lange termijn kan het erg vermoeiend zijn voor jou en iedereen in jouw buurt.

Het kan je onderuithalen en je hulpeloos doen voelen.

De volgende keer dat je jezelf betrapt op klagen, stel dan ineens ook een oplossing voor het probleem voor.

Bijvoorbeeld, als je ongelukkig bent met je huidige werklast, denk dan na over manieren waarop je enkele verantwoordelijkheden kunt delegeren of manieren waarop je je baas kunt overtuigen dat jouw talenten op een meer productieve manier gebruikt kunnen worden.

Zelfs wanneer de dingen niet helemaal lopen zoals je gewenst had zal je je beter voelen doordat je verandering probeert te bereiken.

Herbekijk de situatie

Sommige dingen kunnen gewoonweg niet veranderd worden.

Veel mensen klagen over het weer of het feit dat ze vaststaan in de file. Dit is een verspilling van tijd en energie. In de plaats probeer je de situatie dan in een positief licht te zien.

Wanneer je vaststaat in de file, zie het dan als een kans om te luisteren naar je favoriete podcast of audioboek. Wanneer je het beste maakt van de situatie zul je je al snel kalmer voelen en je frustratie zal verdwijnen.

Plaats jezelf in hun schoenen

in plaats van klagenSoms ligt onze frustratie en de oorzaak van onze klachten bij andere personen. Het is makkelijk om te klagen over de handelingen van anderen.

Vaak is het echter veel beter om wat empathie te tonen en te proberen jezelf in hun schoenen te plaatsen.

Neem de tijd om uit te zoeken wat de oorzaak van hun handelen kan zijn of kijk of er iets is wat je kan doen om de situatie te verhelpen. Het is zo dat sommige mensen gewoon moeilijk doen en er helemaal niet is wat jij hieraan kan veranderen.

Toch kan het plaatsen van jezelf in hun schoenen helpen om een gespannen situatie te sussen.

Krijg perspectief

Tot slot probeer je naar het grote plaatje te kijken wanneer je je voelt alsof er een klacht aankomt.

Dit zal je helpen meer perspectief te verkrijgen en te beslissen of het de moeite waard is om erover te klagen. Bijvoorbeeld, bepaal of klagen over een collega je situatie zal verbeteren of dat het enkel schade aan jouw reputatie zal veroorzaken.

Download je gratis werkblad!

Door een klem te zetten op klagen geef je jezelf vaak voldoende tijd om een betere optie te vinden en jezelf een heleboel irritatie te ontzeggen.

Geef deze methodes een kans wanneer je de neiging hebt te klagen. Proactieve maatregelen nemen om iets anders te doen zorgt ervoor dat jij de kracht in eigen handen hebt om de situatie te verbeteren op een manier die klagen nooit zou doen.

>