Het versterken van gezonde gewoonten door middel van mindfulness

kracht van meditatie

Je hebt waarschijnlijk al gehoord van het gezegde ‘Leef in het moment’.

Het is een advies dat vaak gegeven wordt in deze snelle samenleving met werkweken van 60 uur, het overboeken van activiteiten met je kinderen en overvolle sociale kalenders.

Wanneer het leven hectisch wordt heb je geen tijd om de kleine dingen in het leven op te merken. Je kan jezelf in een staat van ‘auto-piloot’ vinden om je dag door te komen.

Zo’n levensstijl weegt zwaar op je ziel en kan zelfs leiden tot een reeks problemen zoals stress en andere gezondheidsproblemen.

Een vorm van meditatie heeft aangetoond erg succesvol te zijn in het aanvechten van een groot deel van de negativiteit die komt met het leven op sneltempo.

Blijf zeker lezen om te ontdekken hoe je je gezonde gewoonten kan versterken door middel van mindfulness en manieren om een regelmatig beoefenen in je leven te incorporeren.

Betere fysieke gezondheid

gezonde gewoontenAangezien we het over het onderwerp ‘gezond zijn’ hebben gaan we een kijkje nemen naar de manieren waarop mindfulness je algemene fysieke gezondheid kan verbeteren.

Wanneer je je gezonder voelt maak je automatisch ook gezonde beslissingen over andere delen van je leven. Mindfulness verlaagt stress wat kan zorgen voor een lagere bloeddruk en een verbeterde hartgezondheid.

Mindfulness heeft ook aangetoond te helpen bij het slapen. Het laat je je meer uitgerust en energiek voelen. Dit zorgt voor preventieve maatregelen op lange termijn.  Een gezonde gewoonten dus!

Verbeterde mentale gezondheid

We hebben het reeds gehad over de voordelen van meditatie voor het verminderen van depressie en angstgevoelens. Professionals op vlak van psychologie raden zelfs hun patiënten aan te mediteren.

Het focussen van je gedachten op het moment zelf helpt je ongemakkelijke gedachten opzij te schuiven. Het is ook aangetoond dat meditatie de structuur van de hersenen verandert op een positieve manier.

Studies hebben aangetoond dat meditatie zelfs positief kan ingrijpen bij drugsverslaving. Eetstoornissen en dwangneurose kunnen ook op een positieve manier beïnvloed worden.

Verbeterd welzijn

Je algehele welzijn wordt geraakt door mindfulness. Het leert je om te leven in het heden en de zorgen uit het verleden of om de toekomst los te laten.

Dat is op zich al stress-verminderend. Je verkrijgt een bewustzijn over de kleine dingen die rondom je gebeuren.

Mensen die mediteren op regelmatige basis hebben verbeterde relaties, meer interesse om aan leuke activiteiten deel te nemen, zijn meer bezig met de natuur en zelfverzorging.

Mindfulness is gewoonweg goed voor je en helpt je te herinneren de gezonde gewoonten die je hebt vol te houden.
Mindfulness is iets wat veel geduld en toewijding van je vraagt.

Vind de tijd van de dag die voor jou het beste past en probeer ook korte sessies toe te voegen. Je zal waarschijnlijk je routine een klein beetje moeten aanpassen tot je iets vindt wat voor jou werkt.

Deze tijdbesteding is het zeker waard aangezien je al snel de voordelen in alle delen van je leven zal merken.

>