Het verschil tussen legitieme klachten en gezeur

het verschil tussen legitieme klachten en gezeur

De aandacht gedurende onze tijd samen in dit thema ligt op het overwinnen van klagen en deze negatieve gewoonte om te vormen naar tevredenheid of een gevoel van tevredenheid met ons leven.

Dit lijkt misschien een enorme taak maar ik hoop dat je reeds bent beginnen inzien dat het kan worden opgedeeld in stukken die redelijk haalbaar zijn.

Vandaag wil ik je graag verder op weg helpen door te bekijken wat het verschil is tussen legitiem klagen, en zeuren. We hebben vastgesteld dat er momenten bestaan waarop klagen noodzakelijk kan zijn. Hoe verzeker je dan dat je probleem verwoord is op een manier die productief is in de plaats van zeurend? Vergezel me terwijl ik enkele tips met je deel.

Legitieme klacht

Laten we bekijken wat eraan te pas komt bij een legitieme klacht. Eerst en vooral moet je weten wat echt de oorzaak is van je ontevredenheid. Je moet bepalen of je klacht een productieve, met een oplossing is of dat het gewoon een uitdrukking van je frustratie is. Een legitieme klacht vermijdt overmatige kritiek. Het betreft ook geen dingen die buiten je controle liggen. Dit is iets waar we het in de post van gisteren over hadden. Klagen over iets dat je niet kan veranderen is een giftige gewoonte. Wanneer je een klacht opbrengt die correct en productief is toon je ook veel over je eigen karakter. Dit zal erg worden geapprecieerd door anderen.

Zeuren

het verschil tussen legitieme klachten en gezeurZeuren doet dan weer exact het tegenovergestelde. Het is een kans om te luchten of iets van je hart te krijgen maar het heeft geen productief einde. Het kan erg vervelend zijn voor anderen die nog meer geïrriteerd worden door de toon van je stem. Je weet waar ik het over heb. Niemand houdt van een zeurder. Zeuren gaat meestal over dingen die van weinig belang zijn of die niet kunnen worden veranderd. Daarom heeft zeuren eigenlijk ook geen nut.

De gewoonte doorbreken

De gewoonte te zeuren doorbreken kan erg moeilijk zijn. Ik geef je graag enkele handige tips waar je even over kan nadenken en die je vervolgens kan oefenen. Probeer jezelf de komende dagen te betrappen wanneer je aan het klagen bent.

Schrijf later op de dag de klacht, zijn oorzaak, hoe je je voelde en of hij opgelost geraakte op. Een patroon ontdekken en de triggers van je klachten inzien kan je helpen de klachten te herkennen en verminderen. Het tweede deel hiervan is om verder te gaan met de intentie om enkel legitieme klachten te maken. Je weet nu al hoe je deze stellingen kan maken op een productieve manier die anderen niet in de verdediging doet gaan.

Download hier je worksheet om direct mee van start te gaan.

Er is een enorm verschil tussen klagen en zeuren. De twee aanpakken zorgen ook voor enorm verschillende resultaten in je leven. door oefening en aandacht zal je het gemakkelijker vinden om de gewoonte te zeuren te doorbreken om in de plaats een klacht te luchten die wel resultaten boekt.

>