Het gevaar van klagen op social media

klagen op social media

Betrap jij jezelf er soms op dat je zit te klagen op Facebook?

Mensen klagen continu op verschillende manieren.

We klagen niet enkel verbaal of in persoon maar we zijn ook geneigd om te klagen via email of op sociale media.

Geschreven klachten zijn misschien zelfs schadelijker voor jezelf dan de gesproken klachten. Er zijn een heleboel redenen om deze gewoonte te stoppen indien het iets is dat je regelmatig doet.

Laten we kijken naar het gevaar van klagen op sociale media zoals Facebook of Twitter.

Geschade reputatie

We hebben het in vorige posts al gehad over de manieren waarop klagen jouw reputatie kan schaden.

Het geeft je het uiterlijk van iemand die nooit iets positiefs te zeggen heeft. Er zijn veel dingen die kunnen worden afgeleid van continu klagen en zeuren.

Mensen kunnen denken dat je lui bent en enkel wilt klagen over een probleem in de plaats van de moeite te nemen om er iets aan te doen. Ze kunnen je zien als onbetrouwbaar.

Wanneer je klaagt over een ander, waarom zouden ze dan geloven dat je niet over hen klaagt? Klagen op sociale media biedt een geschreven geschiedenis van jouw karakter dat op ontelbare manieren verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

Verloren kansen

klagen op social mediaDeze interpretaties van jouw karakter kunnen leiden tot verloren kansen.

Huidige collega’s en misschien zelfs je baas zullen hoogstwaarschijnlijk enkele van je posts op sociale media zien verschijnen, zelfs indien ze niet jouw vrienden zijn.

Het is makkelijk te vergeten welke privacy instellingen toelaten wat er precies gezien wordt. Je baas is misschien een vriend van een vriend die je getagd hebt in jouw uitbarsting.

Mogelijke werkgevers staan gekend voor het onderzoeken van sociale mediaprofielen wanneer ze de beslissing nemen aan te werven.

Wil jij dat een van hun eerste indrukken het eindeloze klagen dat je doet op Facebook is?

Je kan echt je kansen die geweldige job te krijgen verminderen. Wanneer je freelancer bent of zelfs wanneer je vrijgezel bent en wilt daten, kan het zijn dat je jezelf klaarstoomt voor verloren kansen.

Een potentiële klant of date zal snel jouw online profielen bekijken om een indruk te krijgen van jouw karakter. Je wilt geen kans verliezen nog voor je eraan kan beginnen.

Het verdwijnt nooit

Zoals je waarschijnlijk weet, het internet is voor de eeuwigheid.

Screenshots en caches zijn altijd beschikbaar. Deze dingen kunnen maanden of zelfs jaren nadat je hebt geklaagd over een probleem op het internet teruggevonden worden.

Je wilt niet dat mensen die je niet eens kent een mening over jou vormen, gebaseerd op deze momenten van frustratie, of wel? Neem dit in het achterhoofd voor je gedachteloos gaat klagen online.

Dit zijn slechts enkele redenen om jouw online klagen tot een minimum te beperken. Klachten op sociale media kunnen op allerlei manieren schadelijk zijn. Ze kunnen zelfs jaren later nog schaden. Neem dit risico niet.

>