Help je familie om burnout te vermijden

burnout te vermijden

Onze families hebben het drukker dan in eender welke vorige generatie. Het is typerend aan vele families om twee werkende partners te hebben of een werkende partner zonder een reserve inkomstenbron.

Families hebben meestal kinderen die naar school gaan binnens- of buitenshuis en volgepakte schooluren met buitenschoolse activiteiten om hun de ervaring van hun kindertijd te ‘verbeteren’. Bijkomend nemen families vaak ook deel aan sociale activiteiten die hun tijd nog meer inpikken.

De druk die kinderen ondergaan om het goed te doen op school, sport en andere activiteiten wordt uitvergroot door de aard van hun doelen. Kinderen die goed willen worden in sport, hun toelating op een hogeschool willen verzekeren en vaardigheden willen opbouwen voor onze altijd evoluerende wereld zijn overweldigd door opleidingen, oefensessies en medewerkingsvereisten met verwachtingen die vaak even hoog oplopen als een voltijdse job.

Onder zoveel stress en met iedereen die zoveel verschillende richtingen wordt opgetrokken is de kans groot dat overweldiging en burnout elke persoon met volle kracht overlaadt – wat de familie als een geheel ook beïnvloedt. Wat kunnen ouders doen om hun families te beschermen van burnout?

Hier zijn enkele belangrijke tips om je te helpen je familie te beschermen van het gevaar van burnout:

  • Communiceer– Families die een open communicatie hebben, hebben het gemakkelijker om burnout te vermijden. Open en eerlijk zijn met elkaar over de staat van de familie en de verschillende verwachtingen van de leden is de beste manier om de risico’s van burnout aan te zien komen. Door familiebijeenkomsten te houden en de pro’s en contra’s van de activiteiten die de familie op zich heeft genomen te evalueren zal iedereen helpen om de gezondheid van de familie in te zien. Als een familielid tekenen van overweldiging, vermoeidheid en burnout begint te vertonen kan je snelle actie ondernemen om te evalueren wat er gebeurt en hun stress te verlichten.
  • Evalueer– Families zijn op z’n best wanneer ze regelmatig evalueren hoe ze zich voelen over de verschillende aspecten van hun leven. De afspraken, verwachtingen en niet-essentiële elementen van je samen leven helpt om het gehele plaatje in perspectief te gieten. Neemt een familielid teveel verantwoordelijkheid op zich? Heeft iemand het moeilijk in een gebied van het leven en heeft deze persoon nood aan steun? Evalueer de structuur waarin de familie werkt en bekijk of aanpassingen gemaakt dienen te worden.
  • Verlicht– Overweldiging kan snel omvormen tot burnout zonder een actieplan. Het verlichten van stress zodra mogelijk is de sleutel om de fysieke en emotionele schade die burnout veroorzaakt te voorkomen. Soms zijn er slechts enkele kleine aanpassingen nodig om overweldiging een halt toe te roepen. Hulp krijgen, nee zeggen en strategisch je verplichtingen veranderen zijn allemaal goede manieren om de druk te verlichten.
  • Vier– Wanneer een mijlpaal bereikt wordt, iemand een geweldig resultaat heeft of hun harde werk z’n vruchten toont, neem dan de tijd om te vieren! Herinner je familie dat toewijding en behoud de moeite waard zijn. De simpele handeling van vieren is misschien net datgene wat je familielid nodig heeft om hard te blijven werken en op het rechte pad te blijven wanneer ze zich overweldigd voelen.

burnout te vermijdenEen familie is een geheel van personen die samenwerken met elkaar. Wanneer een familielid in het risico van burnout staat is de hele familie in gevaar. Preventie is de sleutel om burnout ver weg te houden zodat je familie samen in het leven kan staan en klaar is voor de overwinning.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>